Jump to content

Rypejakt i Skibotn


Tryta

Recommended Posts

Noen som har vært på rypejakt i Skibotn (skibotndalen, Helligskogen)? Har dere noen tips. Skal til Skibotn i helga og tenkte å kanskje ta en jakttur, men vet ikke helt hvor jeg skal gå. Er hovedsaklig mest interessert i fjellrypa, men lirype er ikke å forakte det heller.

Link to comment
Share on other sites

Vert der flere ganger ja. Min erfaring er at det er lite lirype, og en drøss med jegere med hund nede i skogen. I fjor var det lite fjellrype også, året får godt med fjellrype, men den satt på toppene i fjor. Har vært der noen ganger før også, og da fant vi fjellrypa i trange slukter, rundt bratte knatter og i vill ur (der som andre steder). Har liten tro på slette fine fjell, forsøk å finne de j...ligste områdene å gå i, og du finner nok fugl også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Typisk fjellrype det ja :D Er vant til slik jakt så jeg søker alltid til de bratteste og høyeste toppene. Det er vels tort sett bare statsskog oppi der så kort kan man jo kjøpe på nettet når som helst. Men hvilken side av dalen er det best terreng for fjellrypa?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bo på helligskogen? Det er et stykke å gå til fjellrypa på den siden som Helligskogen ligger på, kjappere opp å andre siden. Om du kjører et par km utover dalen, rett før det begynner å gå ordenltlig nedover, går det en skogsbilvei et lite stykke opp i lia på vestsiden. Der er det fine områder.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært noen turer til Brennfjell og Helligskogen i forbinnelse med forsvaret. Jeg husker spesiellt en øvelse vi var på i området der troppen min skulle oppspore og uskadeligjøre en "fiendtlig" OP post. Dette var langt opp på snaufjellet. Jeg husker vi gravde fram noen gutter fra opkl.esk, og jeg husker en mengde med ryper. :D

 

I mangel av hagle fikk jeg låne et salonggevær fra velferden ved første anledning. Jeg rasket med meg noen hundre skudd og drev litt innskyting og skytetrening på vei opp på fjellet. Vel, nå har ikke denne historien noe annet poeng enn at det var forbaska mye rype der det året.

 

Jeg kan jo også komme med en liten kuriøs sak fra samme turen. Dette var før murens fall og dette området mellom Norge og Finland var strengt bevoktet. En dag kom det et sett med bilder i fra den Finske ambassaden levert til Det Norske Utenriksdepartement. Bildene viste en kjekk ung jeger iført den norske feltuniformen og bevæpnet med salonggevær, laaangt inne på Finsk territorium.

 

Departementet hadde ingen humor på dette, men kommandanten på Brennfjell syntes det hele var temmelig festlig. Den skyldige ble visstnok aldri avslørt. :D Det skal også sies at andre i min kontigent rotet seg over på finskesiden og ble arrestert av finske grensejegere og fikk et helvete (men de hadde AG3).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...