Jump to content

Kammer for kort på 10/22-klon


SofaBamse

Recommended Posts

Kjøpte brukt et byggesett av en 10/22-klon som tidligere eier ikke ønsket å prioritere å feilsøke. Fant etter litt om og men ut at kammeret må være for kort.

 

Løpet (Shilen match) ble kortet ned og gjenget for innfesting i kassen, som også er gjenget (MOA-kasse). Tydeligvis ble det nye kammeret ikke boret dypt nok. Når jeg slipper en patron ned i løst løp stikker den opp omtrent tre-fire mm. Trykker jeg litt og drar ut patronen ser jeg spor etter bommene. Om jeg trykker helt ned må jeg skru sammen og trekke av for å få det ut uten å drive med russisk pusse-rulett.

I tillegg sliter den med å kaste ut, jeg lurer på om dette kan komme av at jeg bøyde ledepinnen ved første montering da jeg ikke fikk ting riktig på plass. Det er en volquartsen-bolt som har separat ledepinne og ladearm på bolten. Jeg prøvde å rette den ut, men det kan være at jeg ikke har lyktes helt.

 

Hvor mye vil det komme på å få frest opp nytt kammer i pipen? Er det andre alternativer? Vil en børsis kunne lage ny ledepinne til skapelig pris?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du med ledepinnen mener stanga som rekylfjæra sitter rundt, så er det bestillingsvare, kan bestilles fra f.eks Brownells for 10USD: http://www.brownells.com/rifle-parts/bolt-parts/bolt-charging-handles/cocking-handle-guide-rod-recoil-spring-assembly-prod12133.aspx?avs|Make_3=Ruger Det er et komplett sett med styrestang, fjær og ladearm. De er sympatiske på frakt også.

 

Ellers høres det ut som om du har det som heter "Bentz"-kammer. Dvs kammeret er så trangt at du må avfyre hver gang, du får ikke en ladd patron ut av kammeret. Det gir god presisjon, men ikke nødvendigvis god funksjonering.

 

En børsemaker kan sikkert fikse et standardkammer for deg.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du gjetta riktig stang, men på bolten min er den ikke koblet sammen med ladearmen slik som standard. Den er bare en løs pinne. Ladearmen går rett inn i bolten.

 

Hvilken kammerboring skal jeg i tilfelle spørre etter? Leste litt rundt om det der og ble egentlig bare forvirret. Mulig jeg ikke leste nok.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakere er smarte; bare si hva du vil, nemlig at det skal la seg gjøre å tømme våpenet uten å avfyre patronen. Ellers er det vel bare å ta de bitene du trenger fra rekylstyringen til 10USD, og eventuelt kaste resten? Hvis du da ikke må ha en spesiell M.O.A-styring?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...