Jump to content

6,5x55 hylse tvers av, S&B engangsskutt


Frodes

Recommended Posts

Aldri mer lade med 6,5x55 Sellier & Bellot hylser....

Ok, jeg kan være tildels enig med alle dere som skyr S&B hylser som pesten. Men jeg har hatt hell med å lade 30-06 med S&B hylser, må bare huske å bruke Federal tennhetter så går det som en drøm.

Så nå hadde jeg 100 engangsskutte 6,5x55 S&B hylser, her kunne jeg glemme CCI og Federal tennere, men innerst i hylla lå det igjen 50 Remington tennere. Det gikk jo som en drøm. Ladet opp 50 skudd, 25 stk. med 139 grain Sierra og 25 stk. med 139 Partizan for å teste ut de. Det ble ladet med Raufoss RA4 i mild fin "Rekrutt" lading som anvist på boksen, verken mer eller mindre.

Så resultatet, fine hull i skiva, grei samling, så en titt på hylsene. Første jeg så var tilnærmet null soting, det er jo fint. Det neste var en hårtynn strek rundt hylsa, og skulle du sett, den knakk!! Hadde fyrt av 10 skudd med Sierra kulene, en av hylsene tvers av. Så jeg prøvde 1 skudd med Partizan kulene (briller ble husket på nå). Hylsa fikk en hårtynn strek rundt hylsa men knakk ikke.

Hva i all verden er dette? Er det hylsene? Har noen av dere andre hatt liknende episoder? Kom med forklaring om dere vil, kan det være min feil eller er det slik at S&B er noe forbanna skit?

Skulle ha lagt med bilder men aner ikke hvordan jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Samme skjedde hos meg med en hylse i 6.5 på M98 rett ut av S&B pakken. Hylsa revnet nesten helt rundt ca 5-7mm fra bunnen, resten brekte jeg mellom fingrene. Med min begrensede innsikt i dette mener jeg headspace er riktig siden bolten lukka tregt med en klistrelapp foran med. Ser ut som om patronen er strekt av i lengderetning, og flere andre hylser hadde slike "strekkmerker" mulig det er kammeret som er langt eller noe sånt, men det skjer ikke på Norma hylser. De ser helt fine ut.

Men jeg tenker ihvertfall at det er ikke vits i å samle på de. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takker. Det var nettop slik det foregikk her også. Hårfin strek en ca 8-10 mm fra bunn av hylsa, knakk mellom fingrene mine ved inspeksjon. Vurderer å prøve de i Kragen ettersom jeg ladet etter "Krag Standard", men sterkest står nok lysten til å kassere. Det blir aldri mer S&B, ikke engang ferdigrullet, tror faktisk 250 engangsskutte hylser i 30-06 som jeg har god erfaring med følger tett etter til gjenvinnings himmelen. Takk for dere delte deres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Samme med min 5,6x52r. Gikk å lade en gang (veldig svake prøveladninger). Hylsene sprakk i to neste gang jeg hadde ladet . Holder meg til ferdigrulla norma så jeg får samlet meg opp noen hylser som ikke er knallharde.

 

Har hørt at s&b hylsene er for harde/sprø og at gløding av hylsene kan hjelpe. Men orker ikke ekspetimentere. Kjøper heller norma.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg prøvde å lade S&B hylser, men jeg mener å huske at de må ha vært betydelig mindre i volum enn f.eks Norma. Husker jeg fikk noen hårreisende tall på kronografen med samme ladedata som jeg brukte i Norma :lol: .

Messingen er helt fantastisk sprø. Jeg har sett fabrikkammo som detter i biter etter avfyring :wink:

Konklusjon S&B er bare søppel. Ingen vits å kaste bort tiden på å lade ræl.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd akkurat det samme, da i 30-06. Hadde 2x 50 hylser til trening med den rifla. Den ene var S&B, den andre var Norma. S&B fikk akkurat samme symptomer som dere snakker om her. Begynnende hylseseperasjon allerede etter et par omladninger, hylsene ble korrekt presset. Kan nevnes at Norma hylsene lever enda på lading 16 eller 17, har kassert 1. Nå blir de lada som jaktpatroner, slipper å plukke hylsene da etter hurtige ladegrep. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...