Jump to content

Svenskemauser prosjekt...


lozine

Recommended Posts

Har et prosjekt oppi hodet mitt som jeg tenkte å ta til med til vinteren når jakten er over...

 

Har en Svenskemauser(m96 smallring) prodert av Stiga som fruen har brukt når hun jakter.

 

Børsen går rimelig godt og tenker å bruke den til både jaktfelt børse med passende kikkert, men kunne også tenkt meg å lage en hjorteli-børse med et typisk 1,5-4x kikkert. Det jeg kunne tenkt meg var en QR-løsning som ikke gir treffpunkt forandring. har hørt at leopold sine er bra, men lurer litt på om weaver sine er skapelig?

 

Resten av prosjektet holder på å ta form inne i hodet.. tenker det blir en tråd av det når jeg kommer i gang...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik med 30-06 i svenskemausere at det er langt fra alle som får problemer. Jeg hadde aldri noe problem med min Stiga. Anyways, i 6,5 så er du jo tryggere. Tråden følges i spenning, jeg har en Husqvarna m46b i 9,3x57 med sprukket stokk, og tross tanker om Boyd's stokk og Leupold QR kikkertmontasjer så har jernet blitt stående i skapet. Jeg venter i spenning på hva trådstarter ender opp med, og ønsker lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Svenskemausere i 30 06 har ikke vært problem. De er robuste og mange vil skrive under på at de er funksjonssikre og velskytende.

Problemet oppstod med de svenskemausere i 6,5x55 som Stiga bygget om til 30 06, av låskasser som Husqvarna skrotet. Her ble vekkmaskinert gods av nederste låsespor for at 30 06 patronen skulle gå opp fra magasinet til kammeret. Låskassen ble varig svekket av Stiga og hendelser med denne understreket alvoret i handlingen. De kan være livsfarlige greier.

Om det søkes på robsoft så finnes mye info. Er heller ikke fritt for den slags her på kammeret heller. Men som sagt, det gjelder Stiga 30 06, den vart ødelagt i produksjonen.

Trådstarter har en ubeskadiget 6,5x55. Sprenger ikke så mye budjettet om det påkostes noen nye Quick Detach ringer til kikkerten i tillegg til en liten make up og ev. gjenging for demper.

Men, at man skal være våken før man på gamle rifler setter igang med både det ene og det andre kostnadsmessig, ja det har jeg ingen problem med å være enig i.

Link to comment
Share on other sites

den kommer til å forbli 6,5. tanken er i førsteomgang er å få på demper. deretter et optikk system som gjør at jeg kan bytte mellom 2 kikkerter uten noe særlig treffpunkt forandring. så er tanken litt på sikt å ha en lett stokk til jakt, og en litt tyngre og mere stabil stokk til jaktfelt og langhold....-JA den har en egensamling som er bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...