Jump to content

Hare i Trysil


Jamthunden

Recommended Posts

Hm, er det så ille? Har prøvd å søke litt. Fant en artikkel med hund som var drept, da i selve Slettås reviret. På spor registreringene (vilt registrering) så er det nærmest aldri ulvespor. Men, det kan være at ingen slipper hund lenger eller at jeg ikke finner korrekt info ved søk. (Det er jo derfor jeg spør her! :-) )

Link to comment
Share on other sites

For en god stund siden, var det en tråd om noen jegere i Sør-Osen i Trysil, som jaktet hare med en støver med en slik kevlar-rustning. Det kunne vært artig å hørt fra dem hvorvidt dette prosjektet fremdeles er oppe og går. Jeg har hørt at det er mye av både ulv og hare i disse traktene i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i Trysil (Flendalen) forrige helg, hørte ikke en eneste los. Hadde ikke bikkja hatt løpetid hadde jeg sluppet der nå i helga.

Rimelig trygt der skulle jeg tro.

 

Regner med at det er samme risiko der som i Halden der jeg bor. Slengere er det nesten over hele Østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mulig jeg mister poenget her også...

Hvordan kan utalelsen at du ikke hørte en eneste los underbygge at nå er det sikkert??? Det er jo tvert om merkelig spør du meg. Midt i den beste tiden og ingen los. Ergo er det enten ikke hare der, altså ingen los. (Som egentlig var mitt hoved spørsmål) Eller så er det andre grunner at folk ikke slipper. Feks kan dette være pga ulv uten at jeg vet noe om det, derfor spørsmålet her.

Det er vel ikke alle steder i Halden det er ansett som veldig trygt heller? Jeg velger i alle fall å ikke slippe bevist innenfor bekreftede revir. Hvis en ser på ulverevirene i Sverige og Norge så er nok Trysil i en særstilling. Det er revir i vest og en haug i øst på svensk side. Leste i etterkant at Trysil kommune selv har misstanke om 3 revir, selv om det er bare et som er påvist helt sikkert med valping hvert år.

Slengere (altså uten revir) er det nok stort sett over hele landet, det går jo stort sett bra selv om det har vært enkelte unntak, feks utenfor Oslo for et par år siden. Jeg har ingen problem med å slippe der det muligens kan være streif dyr, det må jeg eller så må jeg flytte, siden jeg bor i Østfold. Her er jeg dog lokal kjent og vet hvor revirene er.

 

En annen ting, uten å være frekk, når en spør her på et forum så er jo håpet at en får svar fra lokal kjente eller andre som har litt fakta om forholdene. (Tro kan en gjøre i kirken! ;-) )

Link to comment
Share on other sites

"dem sier ulven liker seg dårlig på østsiden av elven"

Og hvorfor det?

 

Hehe, nei si det :wink:

Østre trysil unntat Ljørdalen (fulufjellreviret) er å betegne som en øy i ulveland. Noen streifdyr er det så klart, men ingen revirhevdene

Jeg bor og jakter hare i Søre Osen, kanskje det hardest belastede området i hele trysil.

Jakter med en stor russerstøver med full rustning. Denne har gått i krigen med mer enn tre ulver mer enn en gang, men vi kjenner bare et tilfelle der han ble angrepet under los. Ble innledet med et kraftig smertehyl fra ulven når den anntakelighvis kjekset over piggene på ryggen. Deretter kraftige kamplyder i 10-15 sek, og ble avsluttet med nok et langt smertehyl fra en av ulvene.

For to dager siden fulgte han slettåsflokken helt til tørberget, og når han kom innpå dem der ble han kjeppjaget 3-400 meter tilbake, før han kom luntende hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

jegern79@

men Kejo mangler jo nå da ei lita skrue da (som handler om å ikke gå på flere ulver samtidig).

jamthunden, jeg vet ikke, men eneste plassen jeg slipper løshund uten panserrustningen er oppi bittermarka, der skal det vist være bra med hare av det jeg hører fra en kompis. ellers jakter jeg i Søre Osen med jegern79 og russerstøveren han slipper, vesten fungerer ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

Jeg synes det er svært interessant å høre at denne vesten faktisk funker i sammenstøt med ulv.

Jeg har ikke lest noe sted tidligere at noen har beskrevet erfaringer med vesten i sammenstøt med ulv. Produsentene, og naturligvis også potensielle kjøpere, har vært svært interessert i slik informasjon.

Såvidt jeg vet, er ingen hunder med slik vest blitt drept, men det er første gangen jeg leser at vesten virkelig er blitt testet i ulve-kjeften.

 

Jeg må gjerne korrigeres på dette punktet.

 

@jegern79; er det andre forhold rundt bruk av vesten som man bør tenke på?

Du har jo en stor hund. Vil en mindre hund med samme vest klare seg tror du?

Det er vel piggene som er det viktige, og de vil man også ha på en mindre hund..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

Jeg synes det er svært interessant å høre at denne vesten faktisk funker i sammenstøt med ulv.

Jeg har ikke lest noe sted tidligere at noen har beskrevet erfaringer med vesten i sammenstøt med ulv. Produsentene, og naturligvis også potensielle kjøpere, har vært svært interessert i slik informasjon.

Såvidt jeg vet, er ingen hunder med slik vest blitt drept, men det er første gangen jeg leser at vesten virkelig er blitt testet i ulve-kjeften.

 

Jeg må gjerne korrigeres på dette punktet.

 

@jegern79; er det andre forhold rundt bruk av vesten som man bør tenke på?

Du har jo en stor hund. Vil en mindre hund med samme vest klare seg tror du?

Det er vel piggene som er det viktige, og de vil man også ha på en mindre hund..

 

Mvh Dagl

 

Bildet Peder linket til er Kejos etter det første sammenstøtet.

Kraftige bittmerker, men ikke gjennom kevlaren.

Jeg bruker samme vest på engelssetteren min, og tror og håper jeg rekker frem før hunden får store skader .

Piggene er alfa omega.

Ble drept en schillerstøver i sverige med lik vest men uten pigger. Det endte med at hunden etterhvert underkastet seg, og ble åpnet i lysken. Eieren var også alt for sen til å respondere, tror det tok rundt en halvtime.

Det er nok en stor fordel med en stor og dominerende hund, Kejo har ordnet opp helt selv, uten at vi måtte inn å skremme bort ulvene.

Bevegelighet med drakta er god på våre hunder, men kan bli litt varm tidlig på sessongen.

Kejo eies forøvrig av brutter, og det er link til hjemmesiden hans i signaturen min. Blir sikkert flere "treffninger" i tia fremover.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Utrolig artig at den vesten ser ut til å virke! :-) Tror helt klart at slikt kan ha en oppdragende effekt på ulve jævelskapet. De er jo relativt lærenemme og tilpasningsdyktige så det er nok ikke mange forsøkene som skal til før de tenker seg om. Det vil jo også sannsynligvis overføres til valpene også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...