Jump to content

ammunisjon til rypejakt


Sigvea

Recommended Posts

til lerduer bruker du lerdueammo..

 

til rype er det enten dyrt eller billig, skal du ha dyr ammo er stortsett tungsten knall, alt over 40 kroner smellen gjør stortsett jobben,

beste billigpatron blir blackcloud, nr 2 til skogfugl, 4 til rype. vær obs på å prøveskyte, blackcloud liker ikke trange borringer og beste bilde blir ofte med 1/4 choke...

 

God Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var på hjortejakt for noen år siden - og gikk fjellsida for å jage eventuelle hjorter - ladet jeg drillingen med lerdueammo, i tilfelle det skulle lette ei rype. Og det gjorde det. Kort hold (15 m) - og den var død i skuddet. Forøvrig min første (og eneste) rype med stål - da jeg ikke har jaktet rype etter blyforbudet.

Og ser selvsagt ikke bort i fra at et treff på 30 m - ville gitt annet resultat.

 

Og blank som jeg er på dette med stål og fuglejakt:

 

Hva mener dere er riktig str. til due, rype, orrfugl, storfugl og hare?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Rio sine bismuth patroner, og det funke bra i mine hagler. Så det kan jeg anbefale, blackcloud som nevnt tidligere går utrolig trangt selv med åpen chocke, så det er en mulighet utover høsten når holdene blir lengre.

Men uansett hva du kjøper, så styr unna tinn. Det er noe ræl, etter min erfaring.

Og når det gjelder lerdue skudd er vel alle ganske like. Jeg bruker nsi, rc4 og steelmax.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal til og kjøpe meg en 12 kaliber hagle til rypejakt i høst og vinter..

Lurte på hvilken ammunisjon folket brukte til både høstjakten og vinterjakten?

 

Og hvilken ammunisjon er anbefalt til leirduer? :)

 

Det viktigste med en haglepatron til rypejakt er en patron som gir godt dekning i DIN hagle...

 

Selv bruker jeg stål leirduepatroner både til li og fjellrype...samt til due...

 

Stål leirduepatroner fungerer utmerket og rikosjetter er et teoretisk ikke eksisterende problem. Bruker uansett skytebriller.

 

Men igjen test din patron i din hagle på papir så ser du dekningsbildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...