Jump to content

fabrikkammo med kappet løp


TikkaReven

Recommended Posts

Hei!

 

Det er mange tråder om kapping/ikke kapping her inne, men våger meg med et innlegg uansett.

 

Jeg har kjøpt meg en sonic 45 demper nå nettopp. Jeg har en tikka T3 ss 6,5*55.

Børsa blir per dags dato brukt til reinsjakt, men blir nok både større og mindre vilt etterhvert.

Jeg har blitt fortalt at man helst ikke skal kappe løpet hvis man skyter med fabrikkammo pga saktebrennende krutt. Noen påstår også at kortere løp gjør det vanskeligere å skyte presist?

Orginalløpet er på 57 cm. Vil jg drite i buksa om jg kapper til 52cm?

Samlet stort sett 10'ere på skytebana med nåværende børse. Vil det gå til h... om jg får kortere løp?

Er 5cm vært den risikoen?

Link to comment
Share on other sites

5cm er for det første nærmest en neglisjerbar kapping. Du vil få bittelitt mindre hastighet. Presisjonen kan bli bedre eller dårligere, eller uforandret. Treffpunktet vil endre seg. Mest sannsynlig vil presisjonen være helt uforandret.

Dersom børsemaker gjør jobben sin rett, vil TP med demper ligge noen få cm under TP uten.

 

Dersom BM tabber det til, så vil du få ei mindre presis børse, med et treffpunkt som endrer seg en halv meter til siden, eller all presisjon forsvinner. Det er en garantisak og han fikser det.

MEN: jeg hadde ikke turt å få løpet gjenget og kappet av andre enn en et lite fåtall børsemakere som jeg kjenner, nå midt i jakta. Bruker du tid på å finne ut av feil, og BM tid på rette opp, så flyr tida.

 

Å kappe løpet sammen med å montere demper fungerer normalt veldig bra. Men vent til etter jakta om du ikke kjenner børsemakeren og vet at han ikke jåler det til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har r93 med 6,5 løp kappa på 49cm, merka ikke forskjell på presisjon. Det var ikke børsemaker som kappa og gjenga mitt løp, derimot en cnc- mann :wink: .

Den gamle rifla var kappa og gjenga hos gresvik. Cnc- mannen lurte på om vedkommende børsemaker var full når han utførte det arbeidet. Kroninga på gammelbørsa varierer nesten 1mm fra ene til andre sia. Gjenging og kroning på R93 løpet er topp arbeid, kroninga ser ut som orginalkroninga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...