Jump to content

Endring av treffpunkt ved bytte av skyttere


Norulf

Recommended Posts

Hei!

Var på skytebanen i dag og skjøt inn ei rifle i lag med en kompis. Merkelig nok selv om begge hadde anlegg på en sekk så fikk vi forskjellig treffpunkt. Begge hadde gode samlinger med to skuddsserier nesten hull i hull, men med nesten 25-30 cm horisontal spredning på de forskjellige seriene. Bedre forklart; kompisen min skjøt tette og gode serier til venstre for senter, og jeg lå til høyre for senter. Hvis vi f.eks skrudde til høyre for å få kompisen min i senter, flyttet også mine serier mer til høyre og nesten ut av blinken. Er selfølgelig klar over at forskjellig rekylopptak osv. kan gi forskjellig treffpunkt, men dette var da voldsomt?

 

Bør man da også være skeptisk til å skyte inn i benk, spesielt en benk der kolben er låst på plass, fordi dette også gir forskjellig rekylopptak og treffpunkt? Hvis man skyter inn i benk og går på jakt i god tro og i realiteten har 15-20 cm treffpuntavvik med "vanlig" anlegg kan det jo få konsekvenser!

 

Noen som har opplevd noe lignende? Begge er relativt erfarne skyttere, så regner med at ingen av oss har enorme avtrekksfeil o.l...

 

Ellers løste vi problemet greitt med at kompisen min(som skal bruke rifla) skjøt inn slik at den passet han, selfølgelig...;) Men er nesten sjokkert at vi skjøt så forskjellig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at det er helt vanlig, spesielt når man skyter liggende skrått bak rifla. Skulderpress, vinkel og vekt er blant variablene.

 

Så store forskjeller som du beskriver har jeg kun sett med lette rifler i grove kalibre, eller med rifler i svært grove kalibre. Ei 9.3x74 dobbelrifle jeg prøvde en gang traff jeg (greit samlet) nesten en halvmeter til siden for eierens treffpunkt. med 6.5x55 og tofot og sekk og slikt, så er forskjellene typisk fra ingenting til 2-4cm, på 100m. Da med folk og rifler som kan skyte slik at en ser 1cm treffpunktforskjell.

 

Det er jo også helt vanlig at en selv har vandrende treffpunkt fordi en flyttes av rekyl eller ladegrep og ikke posisjonerer seg for hvert skudd. Dette er ofte tydelig i de raske seriene i baneskyting, og ved stangskyting, eller at en åpner grupper fordi treffpunkt endres av at man setter ned albuen på forskjellig sted etter ladegrep. Så at to personer skyter til forskjellig sted der normalt og må forventes.

Man treffer også ofte et annet sted knestående enn liggende, og stående og så videre, normalt blir disse forskjellene mindre jo mer en trener.

 

Jeg vil tro at gode skyttere, som ligger nære til en "optimal" stilling og teknikk har likere treffpunkt enn skyttere som mer "egenutviklede" stillinger - uansett erfaringsnivå.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er enig i mye av det du skriver, men har noen spørsmål/tanker:

Slike annleggsfeil som du nevner, f.eks flytting av albue/kropp mellom skuddene i en serie, vil ikke det gi større spredning innad i serien, ikke mellom skyttere? Når vi begge skyter nesten hull i hull, men på hver vår side av blinken så må det være noe annet som spiller inn, ikke at vi flytter litt på posisjonen til kroppen for da ville vel de individuelle samlingene også åpnet seg mer opp? Eller er jeg på jordet her? :P

 

Konklusjonen min er vel egentlig at vi begge har en eller annen form for anlegg/avtrekksfeil som virker i motsatt retning av hverandre, og derfor trekkes seriene så langt ifra hverandre, hørres det logisk ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...