Jump to content

Misslykket mørning i kjøleskap


Urmannen

Recommended Posts

Jeg har hørt så mye bra om å langtidsmørne kjøtt i kjøleskap, så jeg tenkte jeg skulle prøve det på årets råbukker. Den ene hengte jeg i 3 døgn og den andre i 1 1/2 døgn(ca 10 grader). Deretter lå det vakumpakket i kjøleskap i 10 og 12 dager. Idag oppdaget jeg at den ene posen med en hel bog i hadde sluppet inn luft og bogen var grønn.(Vakumpakkeren har fungert veldig dårlig i det siste) Det samme gjelder en nakke. Resten av kjøttet på dyret som ikke har hengt så lenge ser tilsynelatende greit ut, det vil si jeg har ikke åpnet og lukta på det.

Etter denne oppdagelsen tok jeg opp det andre dyret fra frysern og det ser ut til at flere av posene med finskåret kjøtt også har en grønntone. Dette er første gang jeg har måttet oppleve å kaste viltkjøtt...ikke en god følelse!

Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Beklager totalt OT, men jeg trodde et øyeblikk at overskrifta til tråden sto "Misslykket møring i kjøleskap"... :D Nå er det ikke alle av den sorten som er lik Røkke&Co, men det får da være måte på...

Jaja, får skylde på at det er tidlig på morgenen...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men funker det egentlig å mørne kjøtt i vakumpakke? Jeg har nemlig gjort det samme med rådyrbukken min i år pga varmen. Den hengte i 2 døgn og lå deretter i kjøleskapet i 6 døgn, men da bare liggende på et serveringsbrett. dette ble i allefall helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt er mørning ein prosess der proteinar i muskelceller blir brote ned, og når prosessen går som den skal, kompenserer mørninga det som skjer i slaktet ditt det første døgnet etter at du skaut viltet ditt, nemleg at rigor mortis inntreff (dødsstivheit). Kor "dødsstivt" kjøtet ditt er, kan påverkast av fleire ting, ikkje minst dyrets aktivitets- og stressnivå før du skaut det. Har musklane jobba hardt og gjerne anaerobt før skyting, så kan du ha ein utfordring i mørningsprosessen.

 

Mørning i vakum i kjøleskap skal i utgangspunktet gå heilt fint, sidan dei viktigaste faktorane for suksess er temperatur og pH-nivå i kjøtet, og ikkje tilgang på oksygen. Det rette PH-nivået får du m.a. ved IKKJE å kjøle ned slaktet for raskt første døgnet.

 

Men viss du har fått vakumslepp, kombinert med at kjøtet kanskje ikkje var optimalt behandla, så blir sjølvsagt resultatet deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mørnet kjøtt i kjøleskap i mange år, bruker ikke vakum grunnet samme erfaring som trådstarter: enkelte lekker. Ellers så er jeg enig med de som hevder at kjøttet ikke kan ha vært godt behandlet i forkant, tror det er hovedårsaken her. Trolig har kjøttet vært tildels sleipt før det ble lagt i kjøleskapet(?)

Link to comment
Share on other sites

Mørner selv på kjølerom vakumpakket. Glimrende erfaringer.

Pass på at det ikke kommer blodveske i sveisen, pass på at det ikke finnes skarpe kanter /bein som kan punktere posen.

Dobeltsveis alle ender!

Blir du usikker på om det ble bra, åpne og start fra begynnelsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...