Jump to content

Politiets definisjon av mekanisme


Fagerstad

Recommended Posts

faktum er at et forbud mot karatepinner, blåserør og spretteter har en hensikt.

 

Det kan du godt få mene, men det er nok ikke bare meg som er uenig med deg der.

 

Forøvrig er det siste bildet ditt en batong og ikke det de har kalt "karatepinner" - Med det menes det nunchaku. altså to køller/pinner lenket sammen med en lenke eller snor.

Link to comment
Share on other sites

det er faktisk ikke en tilfeldighet at jeg la ut et bilde av en tonfa (et tradisjonelt japansk våpen) fremfor en nunchako... nettopp for å illustrere hvordan man hopper til konklusjoner når man skal latterligjøre en meningsmotstander...

 

Det er jo selvsagt lov å begrunne et syn på at norsk våpenlovgiving er teit fordi man har forbudt gummistrikk spretterter og rognebær rør... men det har lite med virkeligheten å gjøre.

Det er litt som den reklamen jeg hørte i dag morgest, hvor det argumenteres om at man trenger et regjeringskifte fordi den såkalte representanten for huseierene ikke viste om noen andre land med arveavgift en Norge. Det sier vel mer om kunnskapsnivået til den som setter frem påstandene en det gjør om lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Nå må du gi deg Hassel, det nytter ikke å alltid insistere på en offerrolle uansett hva som blir diskutert. Det er en like ærlig sak å være uenig med deg som å være det med meg eller hvem som helst ellers.

 

Når du nevner tre ting og poster tre bilder, hvorav to samsvarer perfekt og det tredje ikke stemmer helt, da vil jeg vel ikke akkurat kalle det å hoppe til konklusjoner å sette bilder og tekst i sammenheng. Det er heller ikke latterliggjøring å komme med fakta på en kortfattet måte. Setningen min om "karatepinner" var en kort og enkel oppklaring. Leser du noe mer enn det der bør du lese en gang til.

 

Hva noe av dette har med reklamen du hørte i dag morges skjønner ihvertfall ikke jeg.

 

Uansett så blir vel dette langt på siden av det som er trådens tema, så for min del beklager jeg for mitt bidrag til denne avsporingen.

 

For min del tror jeg faktisk alle mine våpenkort stemmer: Jeg har "pistol halvauto" på pistol, "revolver repeter" på revolver, "rifle repeter" på boltrifle, og "hagle enkeltskudd" på o/u hagle. Jeg trodde egentlig at den siste der var feil, men ser nå at det stemmer det også. Det er tydeligvis noen som skal ha flaks. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

oh... hersketeknikk--- Så nå skal kalven lære kua å raute? :wink:

Poenget i forhold til hvordan man har en uheldig trend ved å vrenge på sanheten for å latterligjøre f.eks statens lover. Er at begrepet "karatepinne" ofte blir brukt som et bevis på hvor lite snøring lovgiverene har. Faktum er at at karatepinne, definerer et langt videre spekter av nærkampvåpen en det ordet Nunchaku ville ha gjort. Det inkluderer da blant annet disse to pinnene som er festet sammen, Tonfa og Kubotan + andre varianter. (Batong er meg bekjent nevnt for seg selv)

 

Som det er nevnt fler ganger her, er da altså politiets defineringsmulihgeter ikke basert på hvilke varianter og typer skytevåpen som finnes. Men på de definisjonene som brukes i Schengenområdets avtaleverk rundt det europeiske våpenpasset.

Det er selvsagt ikke helt heldig i forhold til norske forhold (Hvor man f.eks kan dokumentere forskjell og ulike behov mellom SA og DA revolvere for erverv) men det er nå de definisjonene de har. At man får rare utslag da, skyldes ikke generell inkompetanse hos forvaltningen, men at man rett og slett ikke har alle valgmuligheter innad i systemert. Man bruker altså samlebegreper som er grove (Slik F.eks - karatepinne) kontra spesifikke begreper (slik som Nunchako)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel litt at begrepet "karatepinne" ikke (?) er et kjent begrep utenfor våpenloven, og det er heller ikke spesiell god definert i våpenloven hva "karatepinne" er.

 

Er det en "karatepinne" hvis jeg pusser og lakker et kosteskaft? Kan jeg straffes for brudd på våpenloven da, og ikke hvis jeg bare har et kosteskaft?

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant å blande inn § 9 selv om det er litt OT. Paragrafen er laget vag med hensikt for at politiet skal kunne beslaglegge alt mulig som fjortisbøller tar med på byn (eller tok med på 80-tallet, etter en overdose Chuck Norris) for å lage bråk.

 

Er det en "karatepinne" hvis jeg pusser og lakker et kosteskaft?

Nei. Med mindre du bruker et kosteskaft av et meget tungt og hardt treslag. En tonfa/dan bong/nunchaku/whatever brukt korrekt er et effektivt våpen, 30cm kosteskaft i furu, gran eller bjørk brukt på samme måten er bare irriterende :mrgreen:

 

Dersom resten av våpenforskriften/loven var skrevet like vagt hadde det ikke vært mange skytevåpen igjen i Norge. Av og til er det en velsignelse med en klar (om enn overdrevent restriktiv) lovtekst som ikke overlater særlig rom for tolkning. Når det blir spørsmål om tolkningen som går på rent våpentekniske detaljer må man selvsagt skjele til den våpentekniske ekspertisen, og den fins ikke hos politiet - i hvert fall ikke den delen av politiet som normalt sitter og steller med våpensøknader.

Link to comment
Share on other sites

Er det en "karatepinne" hvis jeg pusser og lakker et kosteskaft?

Nei. Med mindre du bruker et kosteskaft av et meget tungt og hardt treslag. En tonfa/dan bong/nunchaku/whatever brukt korrekt er et effektivt våpen, 30cm kosteskaft i furu, gran eller bjørk brukt på samme måten er bare irriterende :mrgreen: .

Så absolutt, noe som bare forsterker påstanden om at denne paragrafen er alt for løslig skrevet.
Link to comment
Share on other sites

oh... hersketeknikk--- Så nå skal kalven lære kua å raute? :wink:

 

Noen ganger er du så frekk at jeg nesten ikke kan tro det.

 

Dette begynte med at du beskyldte meg for å forsøke å latterliggjøre meningsmotstandere når jeg uttalte meg på en saklig og kortfattet måte. Når jeg så svarer på dette, da er det jeg som bedriver hersketeknikk? Virkelig?

 

Du er kjapt ute med å etterlyse saklig debatt når det passer deg best, men jeg ser at du ikke tar en femmer for å bedrive harselering med folk når det passer bedre. Det er lavmål etter alle kunstens i min bok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...