Jump to content

Rekylfjær til Colt 1911


Coltgovernment

Recommended Posts

Det er ikke noen fasit på, ikke normalt noen god grunn til at disse skal ha forskjellig lengde - men de skal muligens ha forskjellig styrke.

 

Hiv dem på sjøen, og bestill deg ett kit med forskjellige fjærvekter fra www.gunsprings.com og prøv deg fram til du finner de letteste fjærene som gir pålitelig funksjon.

 

Evt putt inn den ene, se om den funker pålitelig, putt inn den andre og gjenta, velg den som kjennes mest behagelig som fremdeles funker.

 

Er jo også ganske stor forskjell på potensielle ladninger i de patronene, fra fisleladninger med 147 grs kuler i sub, til 115 grs kuler i 1800 fps i super, det er nok mere avgjørende for hva slags fjærer du bør ha en hvilket løp som står i av de to.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&W 1911 Pro i 9mm. Skyter stort sett hjemmeladninger.

 

10 pund var ok for rekylen (jeg har buffer), men hadde problem med å dytte patron i kammer fra fullt magasin.

 

11 pund var litt bedre, men ikke perfekt.

 

12,5 pund er i våpenet nå. Det er magasinene som er problemet, en sjelden gang omtrent umulig å dytte første patron ut av magasinet.

 

Originalt er 16 pund fjær i 9 mm og 18 pund i .45 våpen. (opprinnelig var det 16 pund i .45 våpen).

Link to comment
Share on other sites

Dette gir ikke svar på hvilken rekyfjær du skal bruke.

Lengden forskjellene kan komme av at rekylfjærene er av forskjellige fabrikater.

Jeg har rekylfjærer fra 7lb til 20lb(wolff) til mine 1911/1914/2011er. De er like lange.

Prøv å sett fjærene i pistolen og prøv å kjenn etter om det er noe forskjell på fjærene.

Evt gjør som "dk" foreslår. Wolff har også fjærsett pakker.

 

Klippet rett i fra nettet.

COLT 1911 FACTORY RECOIL SPRING NOTES

1. Factory rating for super .38 & 9mm is 14 Lbs.

2. Factory rating in .40 S&W is 19 Lbs.

3. Factory rating for the Colt .38 Spl. Midrange is 14 Lbs.

4. Factory rating for the Colt Ace .22 conversion is 14 Lbs.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til 1911 så er det viktig at den fjæren du benytter får sleiden til å returnere hver eneste gang uten at en patron stopper opp på halvveien. Samtidig bør fjæren ha en styrke som medfører at når sleiden returnerer faller siktene tilbake til utgangspunktet, dvs godt/perfekt siktebilde. Svak fjær kan medføre problemer med kamring og at munning peker oppover (ikke rett opp :winke1: ). Kraftig fjær kan redusere sleidens vandring bakover (mot skytter) slik at tom hylse ikke kastes ut og hane ikke spennes, og på retur kan kraften få sleiden til å presse siktebildet nedover. Hvilken styrke som er best for ditt våpen kommer an på patronen (ladning) og samtidig hvor stabilt og godt grep skytter har.

Link to comment
Share on other sites

Monter våpenet først med den ene fjæra, gjør deg opp en mening om hvor hardt det er å dra sleiden tilbake (NB! Spenn hanen så du ikke får bidraget fra den..)., monter den andre fjæra og gjør det samme. Frem og tilbake et pa ganger, så vil du få en ide om hvilken som er hardest. Den skal du bruke til .38Super. Når det er sagt, så er ikke farikkammo (hvis du får tak i) i .38 Super hardt ladd. Major -ladninger må du produsere selv.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...