Jump to content

nytt våpen, usikker på kaliber


omegapower

Recommended Posts

hei. har en CZ455 22wmr/17hmr. Bruker mest 22wmr løpet. syns det er et mer robust jaktkaliber. Bruker sellier bellot ammo fra schou til 115 kr pr eske som samler utrolig bra. Dessuten gjør cci v-max vei i vellinga på reven:P. Men valg av kaliber er bare en smaksak, en kan ramse opp mange fordeler med begge nevnte kaliber. 17hmr: presissjon, flat kulebane, litt lengere rekkevidde, mindre vindavdrift. 22wmr: mer kraft, billigere ammo, kanskje bedre utvalg i ammo... Uansett syns jeg personlig 100 meter er nok for disse kalibrene i en jaktsituasjon...

Link to comment
Share on other sites

det er alltid mange meninger om kaliber generelt. begge kalibera du lurer på har sine tilhengere,og jeg tror nok meningene er farget av hva man har selv... siden du spør etter småviltrifle så bruker jeg selv 22wmr. lite smell,ingen rekyl,god presisjon,billig ammo fra ca 2,5kr og oppover for jaktskudd, lite kjøtt ødleggelse. største fordelen med 22wmr syns jeg er at man ikke trenger flere ammotyper for å drive blandet jakt. dvs bruker man en hp 40 gr så duger den på reven samtidig med at ender og due skytes uten at viltet sprenges/ødlegges. nå når andejakta er startet så er 22wmr rifla min soleklare favoritt. på avstander opptil 100m så er kulebane og presisjonen god. på 17hmr har jeg hørt og lest at presisjonen/kulebanen er noen mm bedre enn 22wmr.på jakt er energien viktig for å felle viltet. 22wmr er kraftigere enn 17hmr. les/google chuck hawks compared 17hmr and 22wmr. under bolken med- killing power- vises det at 22wmr har samme energi på 100 yards som 17hmr har på 50 yards.betyr nok litt det hvis kula skal dypt inn i reveskrotten eller gåsa/storfuggelen etter å ha truffet bein/vingeknoker etc først.

uansett hva du kjøper så gjør nok begge jobben tross forskjellene i ytelsene på papiret.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra svar!!

Har sett på den Cz 455, såg meget bra ut!

Holder med 100m ja!

Har egentlig bestemt meg at det blir ei 22magnum. Flott med billig ammo

Blir vel for det meste jakt på rev,gås,and,kråke og hare, og da vil den nok dekke mitt behov ja!

Eneste litt usikker på kjøp av våpen på nett, liker helst å kjenne på våpenet før eg kjøper.

Mn hva annet merke vil dere anbefale?

Link to comment
Share on other sites

har cz 452-2 american selv. den er grei nok men ikke suveren... gjengangeren hos cz inkl den jeg kjøpte var dårlig avtrekk og stokk som låg ann på løpet. dette er lett/billig å fikse opp i men det kunne vert gjort ordentlig fra fabrikk syns jeg. i dag hadde jeg kikka litt nærmere på savage og marlin i tillegg til cz før jeg hadde bestemt meg.

Link to comment
Share on other sites

Ja har sett på ei marlin med syntetisk stokk idag.

Har fått kjent på den og virka ganske grei. var lett og fin. Og ganske fin pris!!

Skal sende inn søknad, så får sjå om de blir ei slik eller ei anna i kaliber 22wmr!

Var billig amunisjon!

Men om eg setter på lyddemper, kan eg kun bruke subsonic skudd for i det heile tatt få demping?

Link to comment
Share on other sites

avtal at du vil prøveskyte den før dei sender reg papirene til onkel blå. greit å få ei børse du føler deg hjemme/komfortabel med. i tilfelle det skulle være no galt med børsa eller at du ikke liker den.selv dei beste produsentene har "mandags børser"... få med en skyte kompis som også prøver børsa i tilfelle du har en dårlig skytedag.... dessuten kjekt med andres mening om ny ervervelsen også :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet tar vell 4999 for cz 455 med .22lr OG 17hmr løp. Da kan du heller kjøpe et 22wmr løp i tillegg hvis du føler trangen for å prøve alle 3 kaliber:) istedet for å bruke 4600 på en rifle med kun ett løp.. Blir billigere, og tar mindre plass i jaktgarderoben:)

Link to comment
Share on other sites

Men om eg setter på lyddemper, kan eg kun bruke subsonic skudd for i det heile tatt få demping?

 

Nei, langt derifra!

Dempere funker knallfint med større hastigheter, bruker selv demper i kaliber der uthangshatighen overstiger 1000m/s.

Helt stille(som på film) blir det ikke, men MYE stillere!

Link to comment
Share on other sites

- Send den godkjente søknaden din til selger

- Selger fyller ut våpennummer +++ og sender inn til våpenkontoret (- det blå arket)

- Selger sender deg våpen + den blå kopien av søknaden

(En plass imellom disse punktene må du nok skille deg med en del av dine surt oppsparte grunker :lol: )

 

Den blå kopien av våpensøknaden fungerer som våpenkort intill du får kortet tilsendt fra ditt våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du kunne tenke deg Sako, Har jeg lagt ut en til salgs her på kammeret.. Med .17hmr løp, demper og 4-16x40 bsa kikkert. Senka akkurat prisen også.. Jeg er på leit etter ei rimelig .223.... Må si at det er med blandede følser, da Sakon er veldig hyggelig å bruke. Skutt canadagås på 70meter med knapp gjennomskyting, av med brytern effekt.. Lite kjøttødeleggelser med gamepoint. Rev detter på 90metern. Sikkert lengre også, men det er holda jeg har tatt på. Eneste grunn jeg vurderer å slippe Sakon for er bambi.. Da sier myndighetene at den blir for veik.. I junaiten bankes det ned coyote og whitetail med denne, så jeg undres...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...