Jump to content

Rådyrboller


Desert-Beagle

Recommended Posts

2nl8mqe.jpg

 

Av de fire hjorteviltartene holder jeg rådyr på fjerdeplass. Rein nr 1, elg nr 2, hjort nr 3 og rådyr nr 4. Årsaken er kanskje at det er rådyr jeg har best tilgang på. Elg ser jeg på som mest anvennelig men rein er best på smak. Hjort har jeg smakt lite av så jeg jeg skal være forsiktig med å konkludere på den. Når det gjelder rådyr har jeg prøvd det meste. Smaken varierer fra ok til veldig godt. Vanlig steik av lår begynner jeg dessverre å bli lei av. Speka lår er godt. Grilla ytrefilet, lettsvidd indrefilet og grilla biff av lårmuskler er godt. De siste 5-6 årene har jeg partert rådyr på følgende vis: Lår, skjært ytrefiletene og indrefiletene ut og resten inkl bøgene til kjøtedeig.

 

Av kjøttdeigen har jeg laget karbonader og rådyrballer.

 

Oppskrift.

2 kg kjøttdeig av rådyr.

500 gram malt bacon

3 egg

3 ss bakepulver

1,5 finhakket løk

3 dl kraft

3 dl fløte

250 gram smelta smør

salt

pepper

hviltløk

ev einerbær, muskat, ingefær.

 

Så blandes alt i kjøkkenmaskin og kan godt stå litt i kjøleskap.

Varm ei god panne, jeg bruker jernpanne og ha i en god kladeis smør.

 

Form karbonader, kjøttkaker eller kjøttboller med hendene og steik gyldne i panna, Tips; skyld hendene i kaldt vann før hver gang du klasker sammen ei kake.

 

Karbonadene kan brukes til alt, kjøttbollene i en klassisk kjøttbollerett eller i ei viltgryte. Nydelige er det uansett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lår, skjært ytrefiletene og indrefiletene ut og resten inkl bøgene til kjøtedeig.

 

Huff du får en kokk til å gråte !

 

Alså du liker steikt kjøtt og har funnet en enkel måte å ødelegge en fantastisk råvare !

Gratulerer

 

Det er noe jeg liker å kalle svake smaker , kan forsterkes og fytti grisen det er nye godt som ikke smaker steikeskorpe

 

Lær deg å koke kjøtt og smake

Link to comment
Share on other sites

Hei kokk! Jeg er ikke kokk, men jeger og liker å lage mat. Gi meg noen oppsrikfter på kokt rådyr så skal jeg prøve. Jeg skal ikke skryte på meg kokkekunster, men med noen rådyr, dvs opp mot 100 kg reint rådyrkjøtt pr år på middagsbordet, syns jeg det er greit å variere litt. Jeg sier ikke at svidde karbonader er best, men for å utnytte avskjær i vid forstand er karbonader, kjøttkaker og kjøttboller er en grei måte å utnytte rådyrkjøtt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...