Jump to content

Remington 597 22LR halvauto, Problemer med innvilgelse


Ulrikm89

Recommended Posts

Har ikke hørt at det har vært et problem å få innvilget denne? :roll:

Jeg hadde noen ladeproblemer på min helt til jeg fant ut at jeg hadde strammet embrakoene som holder "slidene" til sluttstykke for mye :mrgreen: . Dermed står disse litt i spenn, og sluttstykke går litt tregere. Etter at jeg ordnet dette mater den uten problem.

Avtrekket var hardt(ca3kg), og jeg var "gal" å slipte litt på searen. Nå er det ca 1,3kg, og jeg har ikke opplevd at det går av ved støt o.l.(har testet dette grundig). Kommer nok aldri til å gå rundt med skudd i kammeret uansett, og bruker salongen mest til trening.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke du sier at Rem 597 kan sammenlignes med Sauer 202??? :lol:

 

10/22 er av mye bedre kvalitet, har bedre presisjon fra fabrikk (bedre presisjonspotensiale) og har et så uendelig mye større ettermarked.. ser ikke vitsen med å kjøpe en salong nærmest beryktet for å være søppel når den mest populære noensinne koster maks 500kr mer. Hadde glatt betalt 500kr mer for en rifle som faktisk mater patroner, ikke spytter magasinet ut ved veksling og som ikke høres ut som et treskeverk når du tar ladegrep :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Rem 597.. Stort sett fornøyd med den..

 

kjøpte Volquartsen Hammer og utkaster. Vart litt lettere avtrekk. Kunne vært enda lettere. Skal se om jeg får målt avtrekket på noe vis etter hvert..

Utkasteren hadde jeg vel ikke trengt å bytte, men den var så billig at jeg tok den med i bestillinga.

Den fungerer helt fint i dag.

Har hatt noen lade feil av å til. Litt olje har løst saken.

 

Tok et rør stykke med sandpapir rundt, og pusset litt i stokken fram og tilbake, der løpet ligger.

" target="_blank" target="_blank

Slik at ikke løpet er i kontakt med stokken.

Så litt nært ut på den ene siden.

 

Jeg kjøpte 597 fordi den kostet bare 2100kr med kikkert den gangen..

Moro å plinke med. Spesielt banan magasinet og lyd demper :)

Fungerer utmerket..

 

OWVtcS84.jpeg

 

Lakkerte magasinet, siden de ikke hadde svart når jeg kjøpte det.

NGgyT2FI.jpeg

 

strammet umbrakoene som holder "slidene" til sluttstykke for mye .Dermed står disse litt i spenn, og sluttstykke går litt tregere

Det skal jeg teste litt. Skal slakke opp mine litt. De trenger jo ikke være dønn fast uansett.

Takk for det tipset.

 

Han her har gjort litt forskjellig på 597..

http://www.youtube.com/user/docv73/search?query=597" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud på en ny 597 22LR Halvauto med kikkertsikte (også den ny) for 2600.-

Jeg så i tidligere innlegg (fra 2011) at folk har hatt problemer med og få innvilget dette våpenet på begrunnelse av jakt, men det var i 22 WMR.

 

Så jeg måtte bare høre, men tror nok det blir 223. da det kan brukes på langt flere viltarter.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke du sier at Rem 597 kan sammenlignes med Sauer 202??? :lol:

 

10/22 er av mye bedre kvalitet, har bedre presisjon fra fabrikk (bedre presisjonspotensiale) og har et så uendelig mye større ettermarked.. ser ikke vitsen med å kjøpe en salong nærmest beryktet for å være søppel når den mest populære noensinne koster maks 500kr mer. Hadde glatt betalt 500kr mer for en rifle som faktisk mater patroner, ikke spytter magasinet ut ved veksling og som ikke høres ut som et treskeverk når du tar ladegrep :)

 

Eeeehhh, eg trur du trenge et lesekurs :lol: Sammenlikningen var mellom sauer og blaser( kilde til mange diskusjoner).

 

Det er riktig at utvalget i ettermarkedsdeler er større, slik at semi- gerriljatyper kan "pimpe" rugern.

At Remington er søppel er selvfølgelig noe du slenger ut i mangel av gode argumenter. De problemene du nevner har jeg aldri hatt på min 13 år gamle 597, men naboen med 10/22 sliter ofte med å få ut magasinet uten at jeg kaller salongen hans for søppel for det om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud på en ny 597 22LR Halvauto med kikkertsikte (også den ny) for 2600.-

Jeg så i tidligere innlegg (fra 2011) at folk har hatt problemer med og få innvilget dette våpenet på begrunnelse av jakt, men det var i 22 WMR.

 

Så jeg måtte bare høre, men tror nok det blir 223. da det kan brukes på langt flere viltarter.

 

Brukt 223 får du til ok priser så lenge du ikke er links som meg. Det er riktig at dette kaliberet er myyyye mer egnet for jakt, men koster mye mer å trene med. I tillegg begrenses mulighetene til å trene mye. Et salonggevær med lyddemper trenger du strengt tatt et jorde med en voll, og ingen reagerer på smell. 223 bråker endel mer, selv med demper, pga lydsmellen( overlydshastighet). Ofte, hvis du da ikke bor laaangt fra folk, så trenger du skytebane for å trene med 223.

Tenk gjennom hva du har mest bruk for, salong til trening, duejakt o.l. , eller 223 til jakt på gås, rev, bever og rådyr. Lukka te :D

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke du sier at Rem 597 kan sammenlignes med Sauer 202??? :lol:

 

10/22 er av mye bedre kvalitet, har bedre presisjon fra fabrikk (bedre presisjonspotensiale) og har et så uendelig mye større ettermarked.. ser ikke vitsen med å kjøpe en salong nærmest beryktet for å være søppel når den mest populære noensinne koster maks 500kr mer. Hadde glatt betalt 500kr mer for en rifle som faktisk mater patroner, ikke spytter magasinet ut ved veksling og som ikke høres ut som et treskeverk når du tar ladegrep :)

 

Eeeehhh, eg trur du trenge et lesekurs :lol: Sammenlikningen var mellom sauer og blaser( kilde til mange diskusjoner).

 

Det er riktig at utvalget i ettermarkedsdeler er større, slik at semi- gerriljatyper kan "pimpe" rugern.

At Remington er søppel er selvfølgelig noe du slenger ut i mangel av gode argumenter. De problemene du nevner har jeg aldri hatt på min 13 år gamle 597, men naboen med 10/22 sliter ofte med å få ut magasinet uten at jeg kaller salongen hans for søppel for det om :wink:

 

Jeg mente simpelt nok at 202 vs R93 er noe helt annet enn 10/22 vs 597. Skal vi bestille kurs sammen? :) :]

Link to comment
Share on other sites

ngen problemer med å få innvilget en slik. Fikk det selv for tre/fire mnd siden. Jeg testet en og klådde på en annen og fant da fort ut at jeg gikk for en 10/22 istede. Di koster så og si det samme. pvas.no og våpensøilen selger vel standar versjonen for 2600kr. Det samme gjøre Rygge våpen. Det er samme pris som di skal ha for rem 597 også...

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud på en ny 597 22LR Halvauto med kikkertsikte (også den ny) for 2600.-

Jeg så i tidligere innlegg (fra 2011) at folk har hatt problemer med og få innvilget dette våpenet på begrunnelse av jakt, men det var i 22 WMR.

 

Så jeg måtte bare høre, men tror nok det blir 223. da det kan brukes på langt flere viltarter.

 

Jeg har en 597 "magnum" i .22WMR,"heavy barrel(21mm) og laminatstokk, (innvilget til jakt i mars/april 2012).Det er også en del flere brukere her på kammeret som har "magnum" modellen.

Min har bra presisjon med gjentatte 3 skuddssamlinger på 11-13mm. på ca.91m.med både cci 30gr.v-max(med lyddemper) og cci 40gr.hullspiss(uten lyddemper).Har bytta ut den orginale hanen/hammeren med en Volqartsen Target Hammer, dette synes jeg resulterte i bedre avtrekk.

Skutt minst 350-400 skudd med 30, 40 og 50gr.(Federal)kuler og hatt kun en (1) forkiling så langt.

Det må legges til at min har problemer med 30gr.når det skytes UTEN lyddemper, da får sluttstykket såpass liten fart/kraft bakover slik at "hanen/hammeren" ikke låser i spent stilling (selv omden mater ny patron inn i kammeret uten problem),men følger sluttstykke fremmover igjen, slik at når du trykker på avtrekkeren så skjer det ingenting fordi mekanismen ikke er spendt.

Dere tenker kanskje at da skulle den gått i full auto når dette skjer, men det gjør den ikke for annslaget blir ikke kraftig nok til at skuddet avfyres, men man kan se et svakt merke på hylsa etter et meget svakt slag fra tennstiften.Har ikke hørt om andre her inne som har dette problemet med sine 597 "magnum", så mulig at min har litt for mye "motstand" i mekanismen for og fungere perfekt med svak/lett ammunisjon uten at det brukes lyddemper for øke "trykket" (håper det går seg til etter hvert).Problemet er på ca.50 prosent av skuddene med 30gr.UTEN lyddemper, MED lyddemper og 30gr.fungerer våpnet perfekt.

Mener også og huske at det kan være problemer med og få" løst ut" sluttstykket fra åpen/ bakre stilling når det har blitt brukt 30gr.uten lyddemper.

Men alt i alt er jeg meget fornøyd med våpenet,god presisjon og funksjonalitet (med 40gr.og 50gr.)+ at kaliberet dekker mere og er mere flattskytende enn .22lr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 597.

 

Angrer på at jeg ikke kjøpte noe annet, den treffer ikke verdens største låvedør om man så står 1 cm ifra.

 

Ikke liker den og dytte patronene inn i kammeret sånn at jeg får skutt et magasin uten avbrudd heller

 

Meeeen på en annen side, til den prisen, er jeg dum som klager :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enn en Savage modell 64, jeg fikk meg en slik, og syns den fungerer kjempebra, etter jeg fikk skutt inn siktet er det blink nesten hver gang på 100m, har vel sendt ca 200 skudd igjennom den nå og den har fungert helt fint, prisen på 2495 ny, synes jeg ikke er gal, men jeg så etterpå at for 500kr mer kan man få den i rustfritt stål utførelse også, den var meget pen å se på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...