Jump to content

Vekttap på rådyrgevir


Finsk Spets

Recommended Posts

Det hadde vært artig å hatt en tråd her på forumet om vekttap på rådyrgevirer. Man må også huske at det er et korrekt kappet gevir som gjelder. Noen tar med hele skallen men da skal der trekkes 90g(?) eller noe slik. Trolig vil et med hel skalle letne mer i % enn et som er riktig kappet(?), antar at det i hovedsak er beinmassen som avgir vann=vekt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med eit eksempel: skotsk bukk skutt i mai 2012. kokt, rensa og tørket forsiktig i ovn første natta, vekt 600 gram på morgenen. Etter 3 mnd var vekta 565 gram (vektene gjelder hel skalle) med fratrekk 90 gram blei summen 475 gram. For ordens skyld, endte på 141,12 poeng og gull (CIC)

Link to comment
Share on other sites

Geviret taper desidert mest vekt de første dagene. Etter ett par uker har du en god indikasjon hva vekta blir men den vil nok tape noen få gram til.

Ang. vekt med hel eller kappet skalle så varierer det nok en del fra bukk til bukk og alder osv. ifølge hva jeg har lest. Jeg har en bukk som var like under bronsekravet med hel skalle som jeg kappet. Den veide da nøyaktig 90 gram mindre :?

Foretrekker hel skalle da jeg synes det er finest.

Link to comment
Share on other sites

De Polen bukkene som har kommet hjem i hus har som regel blitt veid etter 24 timer opptil 3 døgn etter. De har tørket i snitt 7-10 prosent. kommer an på størrelsen. Har en sølvbukk hjemme som ble veid med hel overkjeve og så kappet og målt. Den "tjente" jeg 30 gram på å kappe. Den så en var liten i skallen, ikke bestandig det lønner seg å ha hel skalle. Men på de aller største så er det en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Om man får med "nesebeinet" og limer det på skallen, slik som på bildet, synes jeg det blir et veldig dekorativt trofe litt utenom normalen.

Går også an å gjøre dette på platemonterte trofeer av Hjort, Rein og Elg.

Sikkert flere av dere som allerede har kommet på dette trixet, men bare nevner det.

P1000461_zps72771467.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...