Jump to content

Hasselnøtter


Nilsen308

Recommended Posts

Rådyr elsker hasselnøtter. For noen år siden hadde vi en episode her hvor ungene ikke turte å gå forbi en flokk rådyr som stod på sykkelstien og år nøtter. De ville ikke flytte seg for ungene :roll:

Det er jevnt tråkk av rådyr langs hasselen hele nøttesesongen, men det topper seg utpå vinteren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg var og sanket eikenøtter i går sammen med arvingen. Det var en a-ha opplevelse.

 

Første gang jeg var og sanket eikenøtter var tidlig i oktober. Da var nøttene grønne og hadde "hatten" på fortsatt. Mye og store nøtter å finne.

I går var nøttene under et lag med blader og måtte graves fram. Nøttene var brune, og de store nøttene var på mystisk vis borte. Det interessante var dog at når jeg grov litt i lauvet fant jeg mye nøtteskall og nøtter som var knekt og innmaten borte. Det var også veldig lite nøtter av noe størrelse å finne. Jeg konkluderte med at dette var attraktiv mat i skogen for både fugl (nøtter som var knekt og innmaten borte), ekorn , mus og større dyr (nøttene borte). Selv under trær som hadde mye nøtter hengende i treet første gang jeg sanket var det nå som støvsugd.

 

Jeg vil tro at det samme gjelder for hasselnøtter siden hasselnøttene ikke har garvesyre slike eikenøttene har. Hasselkjerr blir det ikke hugd noe mer av hos meg med mindre de er i veien for andre prosjekter. Det blir også drevet forsøk med å få eik til å spire fra nøtt selv om det sikkert går en mannsalder eller to før de produserer nøtter :) (noen fordeler skal jo arvingen ha også. Eik i seg selv kan være verdifull og er ihvertfall ypperlig ved). Desverre skal hjorten ha eik høyt oppe på menyen som foretrukket art så her blir det bratt lærekurve framover.

 

Trær som produserer nøtter tror jeg er med på å berike dyrelivet i et område ganske mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...