Jump to content

Min første Kniv


Andeskniv

Recommended Posts

Hei!!

 

Dette begynte vel tilfeldig da jeg ønsket å lage wobbler til fiske og var på jakt etter noe balsa tre. Da jeg var innom Sløyd detaljer hadde de en annonse om knivlaging. Jeg kjøpte to blad og tenkte å prøve meg.

 

I det siste har jeg lest mye om forskjellige blad og de forskjellige typer kniver. Jeg har et par mailer ute til noen smier som har blitt anbefalt på forumet men til å begynne med fikk jeg tak i et Brusletto Falken blad. Jeg bestilte egentlig en holk også men bestemte meg å heller lage uten. Jeg har ikke hatt tilgang til så mye verktøy så alt her har blitt gjort for hånd. Skal si det var utrolig artig å se skaftet ta form etterhvert.

 

Masurbjørk og Valnøtt er brukt i skaftet.

 

Jeg håper på noen konstruktive tilbakemeldinger da jeg ønsker å lage flere (jeg har allerede begynt med nr 2).

 

Jeg har hørt noe om at dere eksperter bruker lynlim for å tette porer osv, jeg lurer på om jeg kanskje burde ha gjort det, spesielt med valnøtten. Jeg ser også jeg burde ha pusset ved tange hullet bedre da ikke all overflødig epoxy ble tatt vekk. (Noe som jeg sikkert kommer til å gjøre etter kommentarene :) )

 

2uzxie1.jpgfmmdkm.jpg

 

30vdpw2.jpg2hxrgc6.jpg

 

34t5rpz.jpg

 

Så var det å prøve seg på sliren også!

 

Håper på litt feedback!

 

Mvh,

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

Følgende kommentarer gjenspeiler min smak og mitt syn, altså ingen fasit...

 

Skaftet ser generelt litt klumpete ut. Spesielt sett ovenfra, altså litt bred.

Det har også veldig "mye" former. Også det spesielt sett ovenfra.

Jeg ville smalnet av litt på sidene, og tatt bort noe av de bredeste punktene her. Det gir ett smalere skaft, som ikke har så lett for å vri seg i hånden. Det vil også hjelpe på å lette arbeidet med sliren.. Med så store forskjeller mellom tykkelse, vil man måtte bygge opp mye for å få til en bra slire, om man tenker seg en tradisjonell lær slire. Om du har en variant av åpen slire i tankene, faller dette bort.

 

Sett fra siden er det også mye former på skaftet, men her synes jeg det fungerer veldig fint med bladet som også har litt "swung" over seg.. Ett blad som er litt vanskelig å lage harmonisk skaft til, men synes du har løst det veldig bra!

Spesielt ryggen synes jeg harmonerer bra. Det er litt vanskelig å se på bildene, men jeg synes det kan virke som om det er litt vel mye "mage". Jeg ville kanskje pusset litt på den også.. Dette igjen letter arbeidet med slire.

 

Sammenføyninger mellom skaft delene ser ut til å være veldig tette og bra. Fargesammensetningen fungerer godt synes jeg.

Meget bra håndverk!

 

Angående porefylling, så ser jeg det er ulik praksis. Noen fyller, andre ikke. Jeg pleier å gjøre det. Påfør tynt lynlim (hurtiglim, superlim...) lag på lag til poren er godt fylt, og puss av rester etter tørketid.

 

Angeående slire, så er ikke dette noe enkelt skaft å gjøre slire til. Ihvertfall ikke en tradisjonell lær slire. Læret krymper jo som kjent, og sliren vil ta form av de smale delene fremst på skaftet. Det vil gjøre at du ikke får kniven ut igjen, da disse smale områdene i slira må over den bredere delen som er fremst på skaftet. Løsningen er å bygge opp de smale områdene med modell leire eller lignende materiale, så skaftet får en jevn linje.

 

Lykke til, det skal bli spennende å følge tråden og se det ferdige resultatet.

Veldig bra arbeid så langt, spesielt til å være din første kniv!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding.

Jeg er enig med deg ang bredden, den virker litt tjukk. Jeg vurderte det et par ganger, men likte måten den satt i hånden på. Mulig dette blir bedre når den blir litt slankere på siden og rundt 'magen' på også, vi får prøve!

 

Da jeg aldri har laget en slire eller jobbet med skinn så har jeg ikke mye erfaring. Tenkte å prøve meg frem og heller lage noe som passer spesifikt til denne kniven. Men har jo lyst å få et tradisjonelt trekk på ferdige produktet!Vi får se hva vi kan trylle frem!!

 

Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger!

Dette er definitivt noe jeg kan ta videre og ha i bakhodet fremover!!

 

Mvh,

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

Skaftet ser litt bredt og tykt ut. det kan kjennes veldig behagelig ut i hånden nå, men det vil sansynligvis tror jeg bli veldig tungt å jobbe med i lengda.. Men det kommer helt ann på bruken. Skal kniven brukes til å spikke litt med tror jeg det kan bli ganske ubehagelig. Men det kan godt hende den er god å slakte med.. Men ikke for mye ;) da tror jeg den vil bli tung å holde på med etter hvert... Men hva vet vel jeg ;) liker du den så bruker du den! slire får du alltids ordnet til på et vis...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke akkurat noen ekspert, og heller har jeg ikke stort å tilføye utenom det Dagl har sagt. Godt forklart og mange gode tips!

Ellers vil jeg bare si at jeg syns du har fått til et veldig bra resultat til å være første kniven du har laget.

Ser frem til å se det neste du legger ut. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med første kniv! :D

 

Det ser ut som du har mange gode kvaliteter i arbeidet ditt. (Nøyaktige sammenføyninger, og en pen finnish på skaftet.) Ellers må jeg si meg enig med de andre som har kommentert her.

Kniven ser litt kantete ut i utformingen. sett forfra bør du prøve å få en "egge form på skaftet." dette vil du se om du titter på holken du bestilte. En lengre bue over ryggen og litt spissere bue rundt magen.

 

Bladet er nok ikke det enkleste å lage skaft til, men jeg syntes du har fått til vinkelen ganske bra.

 

Ser frem til å se det ferdige produktet med slire.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, Berserk! Jeg legger ut nye bilder så snart denne kniven og sliren er ferdig.

Jeg har bestilt noen flere blad og skaft emner så ser ut til at det kan bli et par stk til!

 

Kniven ser litt kantete ut i utformingen. sett forfra bør du prøve å få en "egge form på skaftet." dette vil du se om du titter på holken du bestilte. En lengre bue over ryggen og litt spissere bue rundt magen.

 

Trollbukk, takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg skjønner hva du mener. Pdd er kniven slankere, men ser at formene kan forbedres. Jeg er veldig enig i det du sier ang generelle formen!

 

Beklager sene svar, jeg har vært på fisketur og har ikke hatt noe dekning de siste ukene!

 

Takk igjen til alle for kommentarer og tilbakemeldinger!

 

Mvh,

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei alle sammen,

 

Det er nå en stund siden jeg har oppdatert noe her da jeg har brukt mye tid på å lage wobblere til fiske osv.

Siden sist har jeg laget 9 knivskaft med Steen Nielsen blad, har gitt vekk noen så jeg har ikke bilder av alle..

 

1491780_533728443894_4385492717727802825_n_zpsamlesqxy.jpg

Gullregn og med innlegg av kamelben / vulkanfiber

 

10288738_533728299184_1022015944071388060_n_zpscjmmrbuy.jpg

Masurbjørk, mahogney og valnøtt

 

Skjermbilde_zpss2xkqokw.png

Rot av oliventre og kamelben/ vulkanfiber

(oliventre hadde en fantastisk lukt når en jobbet med det, så det vil jeg bruke igjen!)

 

Skjermbilde1_zpswkvaaw71.png

Gullregn og Ask

 

10178039_533728473834_4495001434396585248_n_zps5psiveyx.jpg

Reinsdyr gevir, elg gevir krone (til holk / pga størrelse) og bjørk

 

10170696_533728398984_9149218053832660349_n_zpsf96wxycf.jpg

Bøk og stabilisert Masurbjørk

 

Alle som er avbildet har også slire. Jeg har gitt vekk 4 av dem som er avbildet også så jeg har ikke mulighet å anskaffe noen flere bilder.

Personlig så er jeg mest glad i jukse-samekniven. Den brukes ofte som tur kniv.

 

Men så kommer grunnen til mitt innlegg:

Jeg har nå en fanabunad som blir klar ila de neste mnd. Jeg ser for meg at jeg vil lage en kniv som passer til den. Er den noen lover jeg bør tenke på (blad lengde osv)? Er den noen som vet hvilke type blad som skal bli benyttet og om det er noen tradisjon for skafte materiell?

 

Jeg burde kanskje ha visst dette selv da det varierer sikkert fra bunad til bunad, men har ikke undersøkt så mye...

 

Mvh, Andre

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med første knivene!

 

Jeg sier meg enig med Dagl, godt arbeid men du kan kanskje pusse dem litt slankere?

 

Hvis du lager en amerikansk pose slire til den første kniven tror jeg det vil bli veldig bra.

 

Angående porefylling så gjorde jeg det på den første kniven jeg laga, og hver gang jeg har vært på fisketur prøver jeg å skape vekk det jeg tror er fiske skjell. Jeg synes tre skal få være tre med sine naturlige feil. Metoden som Dagl bruker er den samme som jeg brukte for pore fylling.

 

Kniven med gullregn skaft likte jeg veldig godt, sjelden jeg ser noe ny design!

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på som en av gratulantene her, med de første kniver.

Så litt konstruktiv kritikk:

De aller fleste nybegynnere går i samme "fella", dvs at de lager knivskaft med alt for "runde" former. Lag deg noen prøveskaft av billige materialer som ikke skal brukes til kniv, men som trening og formgivning. Lag skaft som er ca dobbelt så høyt som brede, så skal du se at du strammer opp formen, og får en mye slankere kniv som er like god å holde i .

Om man liker utseende på kniven eller ikke er jo alltid subjektiv, men allikevel er det enkelte faktorer om jeg helt sikkert får deg til å få opp øynene for at "slankere er bedre".

Et knivskaft trenger ikke å være bredere enn 20mm + - på midten, etter min mening.

Legg gjerne også litt tinn/vulkanfiber mellom mellomleggenne dine.

Viktigheten av å ta seg god tid til kniven under læringsprosessen er undervurdert. Ingen kniver trenger å være ferdig "i går" :) , jeg snakker av erfaring.

Trening gjør "mester" skal du se, og jeg er sikker på at vi får se flotte kniver av deg etter hvert.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei Andeskniv!

 

Jeg glemte noe i det første innlegget; jeg vil veldig gjerne se bilder av wobblerne du lager. Det er jo ikke kniv men jeg trur det skulle gå greit, det er vel mange fiskere her. Har laget noen sjøl men det er mange år siden nå, trur ikke jeg fikk noe på dem heller :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg glemte noe i det første innlegget; jeg vil veldig gjerne se bilder av wobblerne du lager. Det er jo ikke kniv men jeg trur det skulle gå greit, det er vel mange fiskere her.

 

Beklager sent svar. Kan selvfølgelig dele noen bilder. Jeg satt med ned i går og tok frem dem som jeg har hatt best lykke med/ mest fornøyd med. Det er ikke akkurat noen mesterverk, men det er veldig tilfredsstillende å lage noe som fungerer.

20tqamf.jpg

2ywe7ev.jpg

Favoritten er den nederste til høyre. Den ser rar ut i fasong men den har en kjempefin gange og fisker utrolig bra. Jeg tok PR på brunørret på den over så har virkelig sansen for de fargene!

Jeg bruker både Furu og Balsa til wobblerene. Jeg har endt opp med 2 'basis fasonger' . den nederst til høyre og den med en 'spiss' rygg som du ser i midten og på høyre siden.

Link to comment
Share on other sites

Kniven med gullregn skaft likte jeg veldig godt, sjelden jeg ser noe ny design!

 

Takker for det! Det er vanskelig å komme med noe orginalt som fortsatt funker.. Men ble fornøyd med dem.

 

De er alle litt tykke ja, jeg har noen blader til i verkstedet så jeg må få laget de neste litt slankere

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på som en av gratulantene her, med de første kniver.

Så litt konstruktiv kritikk:

De aller fleste nybegynnere går i samme "fella", dvs at de lager knivskaft med alt for "runde" former. Lag deg noen prøveskaft av billige materialer som ikke skal brukes til kniv, men som trening og formgivning. Lag skaft som er ca dobbelt så høyt som brede, så skal du se at du strammer opp formen, og får en mye slankere kniv som er like god å holde i .

Om man liker utseende på kniven eller ikke er jo alltid subjektiv, men allikevel er det enkelte faktorer om jeg helt sikkert får deg til å få opp øynene for at "slankere er bedre".

Et knivskaft trenger ikke å være bredere enn 20mm + - på midten, etter min mening.

Legg gjerne også litt tinn/vulkanfiber mellom mellomleggenne dine.

Viktigheten av å ta seg god tid til kniven under læringsprosessen er undervurdert. Ingen kniver trenger å være ferdig "i går" :) , jeg snakker av erfaring.

Trening gjør "mester" skal du se, og jeg er sikker på at vi får se flotte kniver av deg etter hvert.

 

Mvh

Lars

 

Tusen takk for tilbakemelsingene. Jeg skal definitivt prøve å få dem slankere.

Kommer nok til å ha noen prøveprosjekt før jeg forsøker med på bunadskniven!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...