Jump to content

.30-06 og Barnes TTSX


ko-stens

Recommended Posts

En kamerat har kjøpt Barnes TTSX 180 grs for å lade til .30-06'en sin. Han har ladet Lapua Mega 200 grs før. Kruttet han bruker er N-160.

 

Er litt usikker på om 180 grs er ideelt, men nå har han nå kjøpt denne kula. Ville ikke 150 eller 165 grs vært et bedre valg, og da med raskere krutt? Innbiller meg at man bør litt opp i hastighet for å få disse til å virke som de skal?

 

Har ikke peiling på homogene kuler, men har hørt man bør ned noe i vekt i forhold til vanlige blykuler.

 

Ser dette bra ut?:

 

Våpen: Tikka T3 Lite, 57 cm løp

Krutt: N-160

Mengde: 50 grs (101,6 %)

Lengde: 84 mm

Trykk: 2732 bar (max 4050)

Hastighet: 705 m/s

 

Synes hastigheten høres lav ut, men det holder sikkert lell. Er usikker på lengde på patronen i og med at kula er lang. Må kula settes dypt, må man vel kanskje ned med kruttmengden og, og da blir det enda lavere hastighet, vil jeg tro.

 

Noen som har en ideell kombinasjon til denne kula?

 

Den er for øvrig tiltenkt elg.

 

For øvrig sammenligner jeg litt med N-150. Da kan man gå ned til 83 mm patronlengde og 47 grs krutt (98 %) og få ut 60 m/s mer. Trykket øker, men ikke så det blir farlig.

 

Alt i følge gammel QuickLoad.

 

Men som sagt, jeg har ikke peiling på homogene kuler og har heller aldri sett en...

Link to comment
Share on other sites

Se på ladedata for TSX i tabellen. Sikkert ikke så langt unna samme som for TTSX.

 

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/73

 

Synes 50 grs høres lite ut. Og ihvertfall ikke over 100 % fyllingsgrad. 50 grs er startladning med TSX'en og col på 84.

Hastigheten du oppgir ser også ut til å stemme godt med tabellens startladning.

 

Bruker selv 57 grs N-160 når jeg lader med 180 A-frame.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket, og det er riktige data det jeg har lagt inn. 100 % fylling med N-160 er drøyt 49 grs. Da med 84 mm col. Tittet litt på kulelengde i QL, og den viser at lengden på TTSX'en er 37,85 mm. Til sammenligning er Lapua Mega 200 grs 30,81 mm. Det betyr jo at for å få lik lengde, må TTSX'en dypt i hylsa, med følgen at fyllingsgraden minker i forhold til Megaen.

 

En kjapp sammenligning med annen, omtrent tilsvarende vekt (Lapua Mega 185 grs), viser at 100 % blir 55 grs N-160. Kulelengden er 28,6 mm. Omtrent en hel cm kortere enn TTSX.

 

Kommer selv til å gå over til TTSX når den tid kommer, men det blir 150 grs i .308'en min, etter å ha lest i siste Jakt (nr 6/2013). Der sammenlignes Lapua Mega 180 grs, Hornady SP 180 grs (Norma Elite), Norma Oryx 180 grs og Barnes TTSX 130 grs. Testen går på skudd gjennom bogfjøl fra elg og deretter videre i telefonkataloger.

 

Testen viser faktisk at TTSX'en har bedre gjennomtrengningsevne enn Oryx. I tillegg har den "lille" 130 grs'en 100 % restvekt, mens Oryxen til sammenligning har 83 %.

 

Konklusjonen etter testen er at 130 grs TTSX har bedre gjennomtrengning enn 180 grs blyspiss (Mega, Hornady SP og Oryx), i tillegg til veldig høy restvekt, og det er en bedre kule enn de andre ved treff i bein. Men dette er jo bare en test og testerens erfaringer. Andre kan sikkert ha opplevd noe annet.

 

Trenger et par tips om ladedata og erfaringer her...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet og ladet en bråta 130grs ttsx til en venn i fjor. Jeg jakter så å si ikke selv lengre, men ble overbevist om hva jeg skulle bruke OM det igjen skulle bli aktuellt. Nå lå disse ganske nær atomladninger, så noe data får du ikke her. Han skulle bruke disse på tyrkiske og svenske villsvin, men brukte de også på elg. Jeg fikk tilbake ei kule som hadde reist på skrå tvers igjennom Hr Elge..med 100% restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...