Jump to content

Hvordan finne god-ladningen?


vwhotrod

Recommended Posts

Skal finne god-ladningen med 155 scenar og norma 11 til .308`en.

 

Tidligere har jeg ladet tre skudd på hvert steg fra min til max, gjerne med 0,5 grs intervall. Så har jeg målt samlinger og fortsatt med den kruttvekten som gav best resultat, evt forsket litt på COL. Dette er jo en grei løsning, men det blir mye lading for å komme i mål.. Har sett på nett at enkelte lader kun et skudd i for hvert trinn på stigen 8m f.eks 0,3 grs intervall) og så testet dette på 300 meter for å se hvor man får samlinger etter hvert som man skyter seg oppover "stigen". Synes dette virker fornuftig og enklere enn å lade tre skudd pr trinn..

 

Noen innspill til hvordan man enklest kommer frem til gromladningen? (evt som har innspill til det kruttet jeg skal bruke i min Blaser R8 m 50 cm løp?)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg riktig nok ikke ladet 155 grain Scenar med N-11 krutt, men med N-140 og N-150. Sierra 155 grain har fått noen omganger med N-11. Stort sett har jeg skutt treskuddsserier for å få et noenlunde snitt over kronografen og et inntrykk av samlinger. 0,5 grain steg bruker jeg ofte.

Jeg har som sikkert mange andre her ladet mye rart, men det største utslaget har jeg stort sett fått ved å velge et annet krutt. Jeg har opplevd kuler som har skuffet eller godt tålig bra. Når jeg har skiftet til annet krutt har resultatene skiftet i noen tilfeller radikalt. Jeg har opplevd store forskjeller mellom 100 serien 500 serien til Vihtavuori eller skiftet til Norma. Et grain pluss minus her eller der med samme krutt gir som regel lite utslag etter min erfaring, hvis vi snakker om samlinger. Man kommer til et visst nivå i forsvarlig trykk og grei samling, mine beste ladninger har jeg funnet med fornuftig ladning og grei friflukt etter test fra ulike kruttsorter.

Så faller kruttsorten som valg til den kulen = gromladning.

 

Andre erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...