Jump to content

Dyse i omnifuel?


geirandres

Recommended Posts

Et kjapt spørsmål til omnifuel brukere...hvilken dyse bruker dere når dere fyrer med rødsprit eller tilsvarende?

 

Jeg er ny på primus området, men etter bruksanvisningen skjønner jeg at dysen merket med 3,7 skal brukes. Har prøvd, men jeg får den bare til å brenne med 4,5 som egentlig bare skulle vært til gass. Med 3,7 får jeg den ikke til å brenne mer en kanskje 30 sekunder.

 

På forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Omnifuel er ment å gå på parafin, bensin, eller gass, men rødsprit har jeg ikke vært borti :? Det funker sikkert det og, men hva er vitsen. Jeg tror ingen av dysene er tilpasset rødsprit spesielt. De er i hvert fall ikke det på min, men den er gammel. Personlig har jeg aldri kjørt på annet enn bensin(vinter) og gass(sommer).

Link to comment
Share on other sites

Glem bensin som inneholder oljeblanding. Det blir bare sot og tull, brenn ren miljøbensin. Jeg er usikker på hvor mange kanner med bensin min omnifuel har fordøyd nå, men det begynner å bli noen, har fortsatt til gode å rense dysa. Lar bensindysa sitte i hele tiden siden den også fungerer bra til gass, den gir ørlite mindre effekt enn riktig dyse, men om literen med vann koker på 3 eller 3,5 min spiller ingen rolle for meg. Enklere å ikke bytte dyse.

 

Rødsprit har ikke noe i en slik brenner å gjøre. Gass og miljøbensin er det som fungerer.

 

Edit: Når jeg sier at jeg bruker bensindysa til gass så gjør jeg akkurat det, ikke prøv å bruke gassdysa til bensin, da sitter du med en flammekaster :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...