Jump to content

Trenger hjelp til å velge to-trinns avtrekk!


mar.j.kar

Recommended Posts

Jeg ønsker et nytt avtrekk til min Rem 700 med sikring og boltutløser. Avtrekket skal være justerbar både på lengde og vekt på trykkpunktet, og selvfølgelig vekt på avtrekket osv... Dersom det finnes avtrekk som kan justeres ytterligere, eller om noen har erfaringer, tips eller triks, taes dette imot med stor takk.

 

Det jeg har sett på:

 

Jewell: http://www.ada.ru/guns/remington/jewell/manual_en.htm

 

Huber consepts: http://www.huberconcepts.com/Remington700nu.htm

 

X-treme shoting: http://www.x-tremeshooting.com/index.ph ... trememod22

 

CG Jackson: http://www.accurateshooter.com/gear-rev ... e-trigger/

 

NB!: Ser for meg at det kan være vanskelig å bestille slike deler fra USA om dagen. Hvis noen har noen formeninger rundt dette, taes det og imot med stor takk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et Jewell HVR-2, sk. two-stage. Det er et veldig fint avtrekk, men da justert som vanlig single stage. Two-stage-funksjonen ble jeg aldri fortrolig med. Det er bare to fjærer, der fjær nr. 2 kommer i inngrep litt etter fjær nr. 1. For at det skal gi noen mening, så må den siste fjæra være vesentlig hardere enn den første. Og da ble poenget borte for min del. Jeg ønsket det motsatte; tungt fortrykk og lett avtrekk.

 

Jackson og X-Treme er samme sak. Jeg tror X-Treme overtok produksjonen etter Jackson? Jeg var i kontakt med X-Treme for et par år siden. De kunne sende til Norge, men det krevde en eksportlisens til $250. Jeg slo det fra meg.

 

Huber har jeg aldri hørt om, men tok en kjapp titt. Ser ut til å være i gata for hva jeg ønsker. Men det er sikkert samma røret med eksport der også.

 

Et annet alternativ er Anschütz. Jeg studerte en gang ei 40X-kasse bygd om til Anschütz trykkpunkt. Det var litt maskineringsarbeid og modifisering av avtrekket involvert. Og jeg har sett det frarådet pga. svak konstruksjon. Dette er jo avtrekk beregnet på .22LR. I ettertid har jeg sett noen adaptere som gjør det mulig å montere uten å modifisere låskassa. http://www.briley.com/anschutztriggerad ... ngton.aspx Google "Anschutz 5018 Remington 700" og du finner en del info.

 

Det var snakk om at Ragnar Hansen skulle ta inn avtrekk fra X-Treme, men det er lenge siden jeg spurte. Det er vel ikke noe som selger i mengder akkurat.

 

Jeg har slått hele tanken om trykkpunkt litt i fra meg. Jeg er først og fremst jeger, og der liker jeg direkteavtrekk best. Min fattigmannsløsning er å stramme inn mesteparten av avtrekksvekta manuelt med fingeren. Det funker bra nok i konkuranse. På jaktrifla kan jeg alltids redusere avtrekksvekta. Det er kun regelverket som hindrer meg å gjøre det i jaktfelt og elgbaneskyting. Det er egentlig lav avtrekksvekt jeg er ute etter. Trykkpunkt er bare en "tilpasning" for klare testen med vekta hengende på.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du vil ha et tungt fortrykk og lett avtrekk, og hvordan dette ville blitt i praksis... Har ihvertfall aldri prøvd noe slikt. Jeg tenker mer: 300g fortrykk med god vandring og 800g avtrekk eller tilsvarende. Skal sjekke mer rundt og på pm-tips!

Link to comment
Share on other sites

Huber tilgjengelig, faktisk! Koster penger, men det er i samme område som Jewell var. CG X-Treme ender opp enda dyrere. Må undersøkes nærmere..

 

Mine tanker om avtrekksvekt er å ha en god del av vekta på fortrykket, kanskje så mye som 80%? Vet ikke helt andelen da, men tanken er å ta inn mesteparten før selve avtrekket skal tas. Det blir på en måte å "jukse" seg forbi kravet om 1 kg avtrekksvekt i f.eks jaktfelt. Helst ville jeg hatt lett direkteavtrekk, men det får en jo ikke lov å bruke i konkurranse. Trykkpunktavtrekk med veldig lett fortrykk skjønner jeg ikke helt poenget med, da kan en like godt bruke et direkteavtrekk? På salongrifla har jeg noe som kjennes ut som 50 gram fortrykk og 1000 gram avtrekk. Det blir bare å dra inn fortrykket med en gang, for deretter ta et tungt direkteavtrekk.

 

Hva brukes på Sauer 200STR? Lett eller tungt fortrykk?

Link to comment
Share on other sites

Aldri skutt med Sauer STR, men når det gjelder det lette fortrykket, mener jeg det er for å få mer kontroll på selve avtrekket. At man allerede er i avtrekket når "selve" avtrekket kommer på trykkpunkt. Mulig det er min falske følelse av kontroll på når skuddet kommer jeg prøver å beskrive her...

 

Et annet poeng med trykkpunktsavtrekk, er at man ikke trenger å slippe fingeren helt ut igjen for å nullstille. Dette sikrer ihvertfall gode ettertrykk. I etthåndsvåpensammenheng gjør dette i tillegg at man kan skyte kjappere, uten at dette er noe poeng med ei rifle der rekylen kødder til siktebildet ditt før man får bruk for den korte recurven eller hva nå det kalles.

 

Men er det i det hele tatt mulig med et tyngre fortrykk. Ville ikke avtrekket da allerede ha gått av?! Mener du at du presser til det på en måte sier klikk, og så er du over på trykkpunkt? I såfall hadde du jo lurt avtrekksvekta før konkurranser...

 

Merker jeg trenger å skjønne og forstå en del rundt avtrekksmekanismer før jeg er helt oppe og nikker på temaet :?

Link to comment
Share on other sites

Jackson og ekstreme er som nevnt samme opplegget, og anbefales ikke av andre kammerbrukere.

 

Står da igjen med huber til over 3tusen kr, og eventuelle andre...

 

Flere us snipper og tacticool forum snakker om jewell sitt to-trinns. Dette finner ikke jeg! Hvis noen veit hvilket jewell avtrekk det snakkes om er det bare å si ifra...[*]

Link to comment
Share on other sites

Fordel med 2 punktsaftræk, er at man kan stille et aftræk, sikkert, renere og lettere.

Fortræk bruges til at ta op det indgreb som gør aftrækssystemet robust og sikkert. Når fortrækket er taget, har du et uovertruffet direkteaftræk, som sikkert kan være både lettere renere og mere stabilt, end noget direkte aftræk.

 

Jewel gør et fantastisk aftræk, men sikringen er efter min bedste mening livsfarlig og ubrugelig, da den så let som helst, kan placeres i midterposition, hvor halvdelen af skudet forberedes hvis man rører aftrækkeren. Når man så skubber sikringen helt frem, så smeller det.

 

Jakson har en konstruktion som er funktionsmæssigt næsten identisk med S&L

Link to comment
Share on other sites

Jewell two-stage heter HVR-2. Jeg er ganske sikker på at det er gått ut av produksjon, men klarer ikke å finne noe info om det nå. Det ville jo vært for mye forlangt at produsenten har ei nettside med nåværende og tidligere modeller... ;)

 

Tungt fortrykk/lett avtrekk er fullt mulig. Fortrykk på f.eks 1000 gram. Ytterligere 300 gram og skuddet går.

Link to comment
Share on other sites

Jewell har vel aldri hatt noe hjemmeside... Noen som burde kursa dem litt i markedsføring og salg!

 

OG: Jeg finner faxnummeret til Jewell, men ikke noe mailadresse! Hmmmm. Jeg prøver først røyksignaler, og ser hvordan det går :D

 

Her er trigger manualen til Jewell: http://www.ada.ru/guns/remington/jewell/manual_en.htm Kan vel nesten regnes som ei lita internettside. Nede på options pkt.3 står det to-trinns mulighet til HVR. Sikkert gammalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...