Jump to content

Hjelp til å identifisere gamle patroner fra 1918-1943


Hartman

Recommended Posts

God aften.

 

Jeg har snublet over noe gammel ammunisjon, og siden dere her på Kammeret har uendelig mye mer kunnskap om dette enn meg, lurer jeg på om dere kunne være så snille og hjelpe meg å identifisere disse gamle patronene.

 

Det er tre ladeskinner a 5 patroner med spisst prosjektil som er stemplet R.A. 1943 på hylsebunnen. (Raufoss Ammunisjonsfabrikker 1943 for Krag-Jørgensen? Laget for NS-Hirden kanskje?)

I tillegg er det 7 patroner med butt prosjektil stemplet R.P. 1918/1923/1924/1925.

 

Ett av dem, stemplet 1918 har anslag i knallperla, men åpenbart uten avfyring.

 

Ladeskinnene er stemplet henholdsvis "afv40" og " I "

 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg å identifisere disse patronene og gjerne anslå hvor mye de er verdt.

 

Klikk på bildene for å forstørre dem!

 

Mvh

 

 

IMG_0662-Copy_zpsd3134c88.jpg

 

IMG_0664-Copy_zpsccec7afa.jpg

 

IMG_0665-Copy_zps3660d8bd.jpg

 

IMG_0667-Copy_zpsbf3b26c4.jpg

 

IMG_0668-Copy_zpsd586c5cf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klipsene er ikke for disse patronene, de er for mauser, noen har satt dem inn senere. Originalt var 6,5x55 mm pakket i brunt innpakningspapir med hyssing rundt. Ammunisjonen er beregnet for Krag Jørgensen gevær.

Verdien på disse er liten. RP er Rødfoss patronfabrikfabrik, som midt på 20 tallet skiftet navn til RA.

Den opprinnelige kulen for 6,5 var 10,1 g butt, det ble skiftet til 9 g spisskule på 20 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...