Jump to content

Størrelse på skogsfugl og rype


vannebo

Recommended Posts

Greide den generaltabben å legge igjen avstandsmåleren i siddisland da jeg dro hjem. Blir noen turer etter fugle etter hvert, og tross stusselige værmeldinger, må rifla bli med i fjellet. Lurer på om noen vet kroppshøyden (høyde fra fotfeste til rygg) på tiur/røy, orrugl og rype? Har en kikkert med mildot jeg nok må montere før jeg drar til fjells..

Link to comment
Share on other sites

Vil få samma problematikken å forholde meg til jeg også. Har desverre ingen måler, og må bare vurdere etter beste evne alt under 200meter. Har ingen "teknikker" på å vurdere avstand, men prøver å bruke skjønn etter beste evne.... Er ikke noen erfaren toppfugljeger, og skal opp i "fjellet" i de samme traktene som deg Vannebo. :wink:

 

Får bare håpe værmeldingen blir noe bedre... mye vind og regn er ikke ideelt i allefall..

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker sånn noenlunde riktig fra innskytinga i høst, så merket jeg meg følgende tommelfingerregel:

 

Hvis fuglen akkurat får plass mellom korset og den grove stolpen i sideled med kikkerten på maks forstørrelse (det blir ca. 2 MIL ), er jeg på litt under "snart langt nok" hold for meg. Da skal rypa være på knapt 100 og storfuglen på knapt 150m. Sånn omtrent.

 

Med forbehold om at Alzheimer'n har slått inn igjen

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på noe sako.

 

Har forøvrig konsultert meg selv og tusla en tur i garasjen og kikka litt på en vel tiltaken orre av året produksjon som henger der, og kommet frem til at høyden på sittende fugl vil være ca 15cm fra fotfeste til rygg på orre/høne. På Tiur vil jeg anta at ca 25cm stemmer ganske bra, og rype, sikkert 10cm.

 

For å krysspeile kan man jo finne lengden av fuglen fra framdel av bryst til til stjertfeste også.

 

Har sjekka litt kulebane også, og kommet fram til at kulefallet tilsvarer 1MIL på 250m, og 2MIL på 350m. Rypa vil tilsvare 1MIL på 100m, orren 1MIL på 150m, og tiuren 1MIL på 250m, kjekt, ikke sant ;)

 

Når man vet dette, samt at kulefallet tilsvarer ca 1/2MIL på 200m, og 4/3MIL på 300m er man godt skodd for de fleste situasjoner. MIL-DOT er genialt, ikke sant dere? hmmm.. minner meg på at jeg må få montert, og skutt inn den jækla kikkerten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...