Jump to content

Vital våpendel Ruger Mini-14 og 10/22


BenA

Recommended Posts

Som vanlig er Lovdata din venn:

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

...Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe

 

Mao holder det å låse inn sluttstykke. Avtrekk er ikke vital del.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til forskriften, problemet er at jeg ikke er godt nok bevandret i forhold til Ruger Mini-14 og 10/22 til å vite hvordan disse demonteres, hvor enkelt og praktisk det er i forhold til å kjøpe fullt skap for rifle/hagle.

 

Om det er enkelt å ta ut sluttstykke så er det ett fullgodt svar på spørsmålet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har muligheten til det ville jeg nok anbefale å kjøpe et enkelt og billig skap til disse. Jeg tror du fort blir lei av å plukke dem fra hverandre hver eneste gang de skal settes vekk, for så å sette dem sammen hver gang det skal skytes noen skudd.

 

Å ta ut sluttstykket på en 10/22 er jo enkelt, men kassa må jo ut av stokken og avtrekket fjernes før du får den ut. Det er bare en skrue og tre små bolter, men jeg tror nok du blir fort lei.

 

Skap til 5 langvåpen får du jo til under 3000,-, og ikke tar de så stor plass heller.

Link to comment
Share on other sites

Demontering av Mini 14 lærer du på ca 10 sek ved hjelp av youtube.

(Den tohundreogførtifjerde gangen du skal ha sluttstykket inn igjen klarer du det kanskje til og med etter bare en 20-30 forsøk.)

Enkelt? Ja. Etter et år...

 

Men som nevnt over, våpenskap er ikke dyre om dagen.

Og etter de nye reglene er vel kravet bare 150 kg, hvis husken ikke har sviktet meg totalt.

Så det er nok det greieste.

(Mindre banning blir det også)

 

 

EDIT: Skrevet av Olesøn... Som ikke sjekker at det er han, og ikke den bedre halvdelen som er logget på før han taster i vei som en anna tulling... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...