Jump to content

Noen spørsmål om Krag ingeniørkarabin


dragonen

Recommended Posts

Børse med serienummer fra 1900

 

som man ser av bildet har den en ekstra sikte-ting integrert i bolten:

a5jh.png

 

P3020057.JPG

 

den har heller ikke fått bakre remfeste flyttet bakover slik det vises på kvf.no sin oversikt over produserte våpen

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0098" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

var det mange variasjoner blant disse riflene?

 

 

Forøvrig lurer jeg også på om jeg bør skru hele børsa fra hverandre når jeg nå skal pusse vekk gammel uoriginal lakk og olje den, slik at jeg kommer til med olje på "baksiden"? Svaret er kanskje selvsagt men...

 

 

Takker for info

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut som en "grei" 1895 karabin. Lakken går an å fjerne om en er forsiktig. Verre er det med nettskjæringa på pistolgrepet. Jaktdiopteret er sjølsagt også ettermontert. Ingen problem å demontere den fullstendig, bare du har skrutrekkere som ikke skader skruene.

Link to comment
Share on other sites

"Toppen" av bolten, som diopteret er slisset inn i har samme nr som resten av børsa, det vil da si at noen har tatt av denne toppen og tilpasset den for feste av diopteret? Altså freset inn slisse for diopteret og drillet hull til montering av justeringsskrue ved siden av? For meg ser det i veldig originalt ut... men skal ikke argumentere imot hvis folk med kjennskap til disse sier noe annet..

 

Serienr tilsier forresten modell 1897

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...