dragonen Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Børse med serienummer fra 1900 som man ser av bildet har den en ekstra sikte-ting integrert i bolten: den har heller ikke fått bakre remfeste flyttet bakover slik det vises på kvf.no sin oversikt over produserte våpen http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0098" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank var det mange variasjoner blant disse riflene? Forøvrig lurer jeg også på om jeg bør skru hele børsa fra hverandre når jeg nå skal pusse vekk gammel uoriginal lakk og olje den, slik at jeg kommer til med olje på "baksiden"? Svaret er kanskje selvsagt men... Takker for info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Dette ser ut som en "grei" 1895 karabin. Lakken går an å fjerne om en er forsiktig. Verre er det med nettskjæringa på pistolgrepet. Jaktdiopteret er sjølsagt også ettermontert. Ingen problem å demontere den fullstendig, bare du har skrutrekkere som ikke skader skruene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragonen Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 "Toppen" av bolten, som diopteret er slisset inn i har samme nr som resten av børsa, det vil da si at noen har tatt av denne toppen og tilpasset den for feste av diopteret? Altså freset inn slisse for diopteret og drillet hull til montering av justeringsskrue ved siden av? For meg ser det i veldig originalt ut... men skal ikke argumentere imot hvis folk med kjennskap til disse sier noe annet.. Serienr tilsier forresten modell 1897 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Om reimfestet ikke har vært flytta er dette en 1895. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Forresten, ifølge "boka til Hanevik" ble det i 1907 forandra 220 ingeniørkarabiner til 1895- bæreanordning igjen. Serienumre står i boka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragonen Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Den skal jeg sjekke ut. Men litt rart at det ikke finnes spor av at remfestet er flyttet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts