Jump to content

Ny sideligger i 20/76?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg har ikke fått nyanskaffelsen i hus før jeg har begynt å tenke på neste prosjekt. dette er et dyrt forum!:-D

 

Hva finnes på markedet av sideliggere i 20/76?

 

Jeg krever Topp balanse- vekta skal i størst mulig grad ligge mellom hendene, altså ei kvalitetshagle. Den skal jeg skyte Mye med - gode tekniske løsninger e derfor et krav.

Også skal den ha engelsk stokk, 68cm piper.. Utkiftbare choker kan jeg klare meg helt fint uten, det handler nå tross alt om å få fuglen mot midten av svermen uansett..

 

Jeg er sett og sikla litt på Merkels 60E.. sidelåser hadde vært flott på ei børse som skal ut i all slags vær. I brosjyrer har jeg sett Beretta Silver Hawk 471 og Rizzini.. Hva slags andre alternativer finnes?

 

Prisrammen min er et sted mellom 20 og 30 tusen. Jeg kjøper heller kvalitetsvåpen brukt, enn billig nytt...

 

Har Beretta noe tredje låsepunkt? Merkel har sin greener bolt, og mange av de engelske en eller annen variant av dette.

 

Har noen her erfaring med disse våpnene, eller anbefalinger å gi meg i så måte? Jeg har ei Merkel .470, så jeg heller veeeeldig til Merkel, men er litt i tvil på holdbareheten til den kontra Beretta feks?

Link to comment
Share on other sites

Fabarm har et par til litt over 20- en moderne sak og en klassisk, og Ruger har en lekker sak i samme prisleie.Tror ikke du trenger å bekymre deg for holdbarheten til en Merkel hagle . Det er eldre drillinger fra samme produsent somhar dette litt frynsete ryktet med slark

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter fin balanse og god vektfordeling bør du også ta en titt på AYA.

 

http://www.aya-fineguns.com/shotguns_2. ... ria=&id=37

 

Etter min mening er disse egenskapene mye mere rendyrket her enn på noen tyske våpen.

 

Jeg har en No 4/53 bokslås i kaliber 12 og det er et lett og svært velbalansert våpen. Konstruksjonen er faktisk mer enn 130 år gammel, men hvilke forbedringer har blitt tilført jaktvåpen de siste 100 år? Jeg kommer ikke på noen.

 

normal_20060929_0007_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ser på hjemmesiden til AYA at en 4/53 ligger på 2700 Euro.

Det var Grimstad Jakt og Fiske som var importør for AYA, men de la ned driften i vår. Du kan jo høre med Schou for de har samme eieren som GJF.

Ellers så er det vel en mulighet å kjøpe AYA i Danmark eller Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...