Jump to content

Skyte kråke fra vindu


pax_corpus

Recommended Posts

Heisann.

Jeg bor på landet, og har både høner og ender som blir terrorisert av en kråke. Tenkte å sette den ut av spill den 15. juli. Hvordan er det med skyting fra vinduet. Er det lov? Har googla meg grønn, men finner ikke ut om det er lov eller ikke. Noen?

Link to comment
Share on other sites

Du har lov å skyte fra vindu, ingen problem, sikker bakgrunn, du har lov å skyte denne i dag vist du ønsker det. skadefelling, II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

Link

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html

Link to comment
Share on other sites

Før man setter i gang med hagle og en fersk utskrift fra lovdata, så bør man legge merke til det som står i punkt 2 under "Generelt":

2. Før felling plikter eier, bruker eller rettighetshaver i rimelig utstrekning å forsøke andre tiltak for å avverge skader eller redusere predasjon.

Når så det er på plass må man huske på at vilkåret for å kunne felle viltarter som gjør skade er:

....når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning....

Att du har "høner og ender som blir terrorisert av en kråke" tviler jeg på at har "vesentlig økonomisk betydning", så vær litt forsiktig om du ikke vil vente til ordinær jakttid....

Ellers kan lokale politivedtekter også stikke kjepper i hjulene, er vel ikke helt uvanlig at de sier "300 meter fra bebodd hus" eller lignende om hvor du kan bruke skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Se der, ja. Takker for svar. Tar jeg kråka på lørdag.

 

Et annet spørsmål. Når jeg er ute med kajakken på sjøfugljakt om høsten, så ser jeg en og annen mink i fjæra. Har jeg da lov å gå i land å felle minken, eller må jeg ha grunneiers tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

Er du eller det du skyter på i (eller over) vannet eller på grunner og skjær som er overskyllt ved "vanlig høyvann" så trenger du ingen grunneiers tillatelse, er derimot det du skal skyte på inne på (eller over) land må du ha grunneieres tillatelse. Selv om det "bare er en mink".

Link to comment
Share on other sites

Grunneieres tillatelse skal du ha vist du skal felle vilt på land, vist den legge på svøm og du sitter i kajakken har du lov. Vist det er snakk om en holme ute på sjøen, så ser eg ikkje probleme med å skyte et skadedyr, men det er ikkje lov. Og få tak i grunneier rundt om på alle holmer er ikkje lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...