Jump to content

Subsonic 308 win VV N32C


OnklMartin

Recommended Posts

Hei alle kammerater!

 

Kjøpte en burk med vihtavuori N32C da det var det nærmest 310 og trailboss jeg klarte å komme.

 

Så da lurer jeg på om noen her har erfaringer eller ladedata for å få dette til å gå underlyds ? Hvor på vekta skal man begynne ??

 

Her er oppskriften:

 

Tikka t3 308win 1-11" 50 cm løp a-tec maxim

Norma hylser

Cci 200 LR hetter

Lapua scenar 185 gr HPBT

VV N32C xxx gr ???

Col xxx mm ??

 

Har du noe å bidra med, så skriv i vei !

Link to comment
Share on other sites

Sånn bare for å lage litt balanse her:

Mine subladninger er veldig stille, og det ut av en Atec Maxim... 200grs Lapua Mega og noen grs N310. Kjører 300-305m/s, men har puslet lite med det i det siste - hadde liksom ikke noe å bruke dem til når de først virket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som M67. 220gr Hornady Interlock og en passe dose 320. ca 50cm løp og maxim demper. Som salongrifla med demper når det kommer til bråk, men slår igjennom betydelig mye mer. Det kan være lurt å tenke på ved prøving av div sub ting. Selv om det går sakte går det fort igjennom en del mer en andre sakte ting en sammenlikner med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fått chronografert mine ladninger , da med en 165 grains kule, er det sånn at man bør bruke tyngere kule? Uannsett er de stille med maxim demperen vil sub 308 fungere på gås?

De er selvsagt ikke stille "uansett".

- Over 340-350m/s smeller det som faen. Mindre enn vanlig ammo men mer enn f.eks. 22LR.

- De som er "kjennere" forteller at spisse kuler med båthale bråker mindre enn butte kuler med flat base i samme hastighet

- Mellom 340 og 320 blir det gradvis stillere, og 305 er veldig mye stillere enn 335, veldig mye...

- 280 er framdeles stillere enn 305

- 0 er selvsagt enda stillere :wink:

 

Fungere på gås ja? det vil jo bli som å skyte gåsa med noe mellom 38Spl. og 357Mag. Vil tro den dør med rikelig margin. Det er imidlertid to utfordringer.

- subammo gir elendig "skuddvirkning", da vanlige kuler ikke ekspanderer, skal man jakte så bør man finne kuler som ekspanderer/fragmenterer. Med vanlige jaktkuler så risikerer du lange fluktstrekninger.

- kulebanen er krum som en banan. En har nøyaktig de samme utfordringer med kulebane og tildels vindavdrift (iallefall med de tverrnesede kulene) som en har med 22LR. Kulebanen er jo nesten helt lik 22LR.

 

Jeg fant ut at om jeg skulle jakte med sub, så måtte jeg gjennomføre et større testprogram på alle aktuelle hold, og verifisere kulebanen på samme måte - veldig mye enklere å bare bruke vanlig ammo, og lyden fra en dempet 308 er ikke noe problem der jeg jakter uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

husk når du begynner å sende ivei 200grain+ kuler i subhastighet så gir det helt ekstremt med rikosjetter.

Jeg hadde opprinnelig tenkt jeg kunne bruke det nær tettbygd strøk for å ikke lage for mye leven, men det er sjelden du har trygg nok bakgrunn i stor nok vinkel.

Opplevde på hytta at jeg fikk en mantel som ramla ned på verandaen noen sekund etter skuddet gikk, etter å ha truffet berg 60m unna...

 

Og når det gjelder gjennomtrengningsevne så er den imponerende. 2 av 3 240grain woodleigh i 300m/s ruslet gjennom en 30cm tjukk ganske kompakt stubbe!

 

Har ikke skutt vilt med .30 sub - foreløpig...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er nok veldig fornøyd med første forsøk:-) med Lapua sine kuler på 200gr fikk jeg en gjennomsnittshastighet på ca 305m/s og med svært lite standardfravik! Lå tett opp mot Lapua sin fabrikkammo, men virket jevnere på hastigheten, hvilket jo er ett stort pluss. Presisjonsmessig ca 30mm på 110m. Fikk lavere hastighet med 220gr SMK. Ca 280m/s og standardfraviket åpnet opp noe, så her trengs det ett grain eller to mere krutt.

 

Alt i alt veldig fornøyd!!!

Link to comment
Share on other sites

f69w.jpg

1lwj.jpg

 

Fylte opp med 10,9 gr med N32c Tin Star og fikk bedre samlinger. Kronograferte hvert skudd og gjennomsnittet for 20 patroner var ca 322 m/s og ett standardfravik på 2m/s. Skuddene som ligger nederst hadde konsekvent litt lavere hastighet (316 - 317 m/s). Fremdeles Lapua 200gr kula. Bedre presisjon sammenlignet med originalammo. Jeg er kjempefornøyd. Bildene viser en femskuddssamling og en tiskuddssamling på 110m

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har testet noen hundre skudd med sub-ladninger og egenstøpte kuler. Etter litt fem og tilbake har jeg kommet frem til at rene blykuler med eller uten gas-chek går ganske bra.

 

Jeg har til nå testet ~140 grain Lee kuler med 7,3 - 7,7 grain N32C , magnum primer, gir fra 300 - 335 m/s i MIN Sako 308Win

Med 170 grain Lee kuler med 7,7 til 8,5 grain ligger jeg i samme området.

 

En ren blykule VIL ekspander LITT om den har hulspiss eller et lite kryss skåret i tuppen. Uten dette vil kulen IKKE ekspandere i det hele tatt i gelatin, komprimert vått papir, tre eller vann.

 

Jeg prøver å lage en kule som gir en grei ekspansjon i sub-hastighet som jeg kan bruke den med god samvittighet på rev.

 

Jeg venter på 200 grain støpeform fra Lee men tviler litt på om kulen vil stabilisere i sub-hastighet.

 

Er det noen som har erfaring med krymp på blykuler?

De testene jeg har gjort så langt er ikke bra nok til å trekke noen konklusjon av.

 

Det var kun pga sub-ladninger jeg kjøpte meg ladeutstyr, og det er det jeg kommer til å bruke tid på. Så om en stund så har jeg kanskje opparbeidet meg en del erfaring fra denne litt sære ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...