Jump to content

M2 AP


j-aa

Recommended Posts

Noen i familien har funnet noen esker ammunisjon i et dødsbo, og jeg fikk tilsendt dette bildet. Kan noen her dechiffrere merkingen på eska? M2 AP er greit nok; det antar jeg er 30-06 "svarttupp", men resten er rimelig kryptisk. Jeg har bare det ene bildet å forholde meg til inntil videre, men bilder av headstamp osv kan skaffes når jeg får sett på dem om en måneds tid.

 

8ml6.jpg

Link to comment
Share on other sites

1305- osv er NATO-katalognummer. Angir hva (Ammunisjon under 20mm, landskode, og katalognummer osv) I dette tilfellet 7,62x63 Panserbrytende M2 Med norsk landskode siden den er pakket om i Norge.

40 stk

Patron type (Panserbrytende M2)

Pakket ved Arsenalet i Trøndelag i januar 1987. Ammunisjonen er pakket om fra original pakning som kan være papp, beltet osv til den eska den er i nå.

Lot X

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

 

Er det noen grunn til at jeg ikke burde prøve disse i Mauseren? Hvis det er eldgammel ompakket ammo er det vel mulig den har korrosive hetter, men hvis det pusses godt etter skyting er vel det neppe noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Første jeg kommer på er vel:

 

§ 8. Forbudt ammunisjon

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) panserbrytende ammunisjon,

b) brannstiftende ammunisjon,

c) eksplosiv ammunisjon, eller

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall eller herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.algets syn er det ingen argumenter for å endre regelverket på dette området.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har spurt NFM om de er interessert i noen av patronene, så da får vi se hva de svarer.

 

Hylsene er fra Norma, og er i tillegg til kaliber merket med 2 - 3 (på hver sin side). Er dette en kode for batchnummer/produksjonsår/e.l.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...