Jump to content

Overtrykk i 6,5x55


Predator

Recommended Posts

Har ladet 6,5x55 etter følgende spesifikasjoner:

Hylse - Norma engangsskutt

Kule - Norma Oryx 10,1 gram

Hette - Federal LR

Krutt - VV N-160 42 grs

Patronlengde - 76 mm

 

Skutt i Tikka M695 får jeg et voldsomt overtrykk med merker i hylsebunnen.

 

Har gitt fra meg børsa til børsemaker for å tolke kammeret. Hevarmen er tung å få opp etter skudd. Jeg har også prøvd å gå ned på kruttladningen til hhv 40 grs, 40,5 grs og 41 grs og fikk soting (tegn på for lavt trykk). Allerede på 41,5 grs begynte overtrykket. I følge ladeboken skal min. ladning være 42 grs og max 44 grs.

 

Noen som har tips om hva som kan være galt ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at kronograf er en nødvendighet. Kjekt å ha, ja, men ikke essensielt. Når man utvikler egne ladninger er det en del enkle forholdsregler. Start på oppgitt minimum, pass på friflukt, sjekk for trykktegn. Så kan man jobbe seg opp til man får best samling. Bruk den ladningen. Det er lite å vinne på å ligge på maks. Har ladet i 20 år uten kronograf, har tenkt å kjøpe ja, men bare fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Overtrykkstegn er lite å sates på, og når man får de er man som regel godt over maks. Nei man MÅ ikke ha en kronograf, men når man ser på prisen, og fordelene er det liten grunn til å ikke kjøpe det med en gang. Ellers er jeg enig.

Link to comment
Share on other sites

Får du trykktegn over kronografen da ?

Er vel greiere å følge med på trykkringen, slik at du slipper overtrykkstegn..

Ja, i form av høyere V0 enn normalt er for patronen/ladningen med aktuell pipelengde. Jeg brukte også trykkring målinger før, og mener at det krever mye, og pedantisk arbeid for å få noe ut av det. Det gidder jeg ikke lenger, bruker nå mye ladedata som sammenlignings grunnlag sammen med kronograf. Har også brukt trykkmåleutstyr, og mener det er det eneste som gjelder for å si noe sikkert ang. trykk. Ellers går det fint uten kronograf som sagt, men med mindre kontroll. Med dagens priser er kronograf godt tilgjengelig.
Link to comment
Share on other sites

En ting som er galt er mangel på kronograf, det burde være nesten like høyt prioritert som kruttvekta når man er hjemmelader.

 

Hjelper vel lite med kronograf og trykkring hvis man ikke sjekker friflukt før man starter å lade. Det gjør ihvertfall jeg med blyant og pussestokk for hver ny kuletype som skal prøves.

Null friflukt og frisk ladning i første forsøk kan også bli siste med den børsa og store skader på kropp og sjel.

Gjør som beskrevet ovenfor,og starter ca min og velger best samling før maks fart. Mer opptatt av godt kulehold enn liten friflukt også. Men nå er jeg forholdsvis fersk da.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Og rutiner som sjekk av friflukt er ikke sikkert alle gjør, når de bruker data rett fra ladebibelen Ladeboka. Side 187 i Ladeboken nr 6.

Derfor det er så viktig å lade til sitt våpen og ikke tro at noe er greit.

Fins ingen tilgivelse i overtrykk. En ung gutt ikke langt herfra fikk et øye mindre, kinnskade og avrevet øre.

Enig i at grunnleggende kunnskap må ligge til grunn.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...