Jump to content

Unøyaktig kruttmål på Dillon 550


Don´O

Recommended Posts

Hjelp! Hva skjer her?

 

Ved lading av Barnes TTSX til 8*57 (Sauer 303) ble det benyttet 53 grs N150 krutt i Norma hylser og Federal 210 hetter. C.O.L 78mm. Under ladeprosessen ble jeg ikke fornøyd med nøyaktigheten i kruttmengdene da disse kunne variere med hele 0.3 - 0.6 grain!! Er klar over trikset om å ha jevne mengde med krutt i beholderen til enhver tid slik at kruttet har mest mulig lik tetthet.

Under andre ladninger med mer finkornet krutt er nøyaktigheten langt bedre.

 

På tross av variasjon av mengde krutt i hver patron ville jeg teste ut presisjonen for å se om dette var av praktisk betydning. Presiserer her at det kun ble avfyrt 10 skudd og at dette er en høyst uoffisiell måling, men dog interessant. Jeg opplevde spredningen som for stor til at jeg ville ha stolt på disse ladningene i jaktsammenheng. Ingen spredning sideveis, men i høyde skilte det ofte mellom 40 og 60mm!!

 

Jeg har stor misstanke om at kruttmengden er årsaken til dette. Er det vanlig å oppleve så store variasjoner i i kruttmengde ved bruk av kruttmåler i denne type presser? Eller er det noe jeg kan forbedre?

Bør jeg eventuelt droppe å benyttet kruttmåleren på pressa og heller veie opp riktig kruttmengde hver gang for så å helle opp i hylsa?

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Drysser det ut krutt kva gong du senker armen på pressa ?

Om det er problemet så må du kanskje senke hastigheten på heving litt.

 

Eg opplever dette når eg lader rifle eller håndvåpenpatroner som krever litt krutt.

Må rett å slett senke ladehastigheten litt.

 

Tek litt tid for kruttet å renne ned i hylsa.

Det hjelper som oftast ikkje å vente med pressa i topp posisjon heller.

 

Da vart i alle fall mine ladningar meir stabile.

 

Men likevel høyres det merkeleg ut med slik høgdevariasjon som du opplever. Vil ikkje tru du har dramatisk hastighetsvariasjon med slike avvik som du beskriver på kruttmål

 

Kronograferte du og ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket noe til at det drysser. Skal forsøke å senke hastigheten litt slik du beskriver. Nei det er ikke kronografert på disse skuddene. En annen ting jeg synes er litt merkelig er hvor ujevnt jeg opplever kruttsleiden beveger seg tilbake. Vanskelig å forklare dette her, men det er nesten så jeg innimellom må ha fart på ladearmen når den skal tilbake slik at ikke kruttsleida skal bli hengende igjen i den delen av mekanismen som er gullfarget. Hmm.. dette var vanskelig å forklare kjenner jeg. Tenkte jeg også skulle prøve trikset med fjæra som det nevnes her. Kanskje dette vil eliminere det jeg prøver å beskrive..??

Link to comment
Share on other sites

prøv med et enkelt rødt norgesglass strikk, brett det dobblet, og stram opp sleiden, det blir bedre, men ikke godt nok, jeg kasta dritten til helvete, og kjøpte meg et redding mach 3 br, det er ganske bra, men fremdeles ikke perfekt, må kontrollveie hver en jevla ladning, må sies at den er veldig stabil med kjapt krutt, kjappere jo bedre, ( vith 135 og kjappere, mindre korn)

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem.

Det ble noe bedre da jeg stjal en hårstrikk fra kjærringa som jeg satte rundt sulamitten. Denne hjelper til å dra "sleiden" tilbake.

Et annet tips jeg har sett på interweb'en er å polere opp alle metalldeler kruttet er i kontakt med på veg ned i hylsa, inkludert bunnen av kruttbeholderen. Ikke testet dette sjøl enda, lavsesong ved benken.

 

Ellers så har denne fått en del skryt:http://www.quick-measure.com/qm.htm, men det blir jo noen kroner ekstra for kruttmålet og adapter til Dillonpressa.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt spørsmål angående kontroll av vekt, men har innarbeidet rutinen om å kalibrere vekten hver gang jeg begynner. Har skaffet meg fjærer fra Alvestad nå, så håper det blir bedre. I følge ham selv skal dette hjelpe, men når man kommer opp i krovkornet krutt som N150, er dette vanlig. Han var også av den oppfatning av at selvom avviket ble på opp mot 1 grain, ville ikke dette ha noe utslag av betydning. Presiserer har at det snakkes om jaktammo og ikke presisjonsskyting.

 

Takker for gode tips folkens

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter her og surrer med samme problem på en XL650. Veldig ujevne kruttmengder, +/- 0,5 grain med N160, samt noe kruttdryss når jeg senker hylsa. Hele kruttmålet demontert og vasket i sprit, uten at det hjalp noe særlig. Finjusterte høyden på kruttdia så stanga som går gjennom den hvite kuben går akkurat helt til endes, og da forsvant kruttdrysset! Fremdeles ujevn kruttmengde. Den gullfarga fjærbelasta saken på failsafe-systemet tar borti både på vei opp og ned, med det resultat at alt "lugger". Løsnet derfor fjæra der den er festet ved den hvite kuben, og deaktiverte hele systemet. Kruttsleiden glir nå som smør, kruttmengden ligger på +/- 0,1 grain!

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem var at etter mye helpressing hadde jeg fått smørefett fra hylsa som har festet seg i bunn av kruttføreren i dropsylinder og dette gjorde klebing av krutt og det ble ujevne ladninger og mange overfyllinger i neste hylse hvis det ikke rant ned på hylseholderplata . Rengjøring her så var alt som før så sjekk det . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...