Jump to content

skyting med tofot, "børsa" sprer voldsomt


Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg tofot for og prøve det kun for moroskyld, og i går tok jeg turen på skytebanen for og prøve.

Skuffelsen ble derfor stor når jeg da skjøt dårligerer en jeg noen gang har gjort, første skuddet gogg en halv meter under, ja ja tenkte jeg så må jeg sikkert justere siktet, skrudde litt opp, men neste skudd hvar enda lavere, skjøtt ett til og denne gangen gikk den 40 cm over.

Etter 30 skudd så gikk skuddene i hytt og pine men bare i høyden.

Hva gjør jeg galt, er nesten begymret at noe har skjedd med børsa her jeg nå, fikk ikke skrudd av tofoten for og prøve uten da jeg ikke hadde med noe verktøy, normalt skyter jeg alle på 10èrn når jeg ligger.

Hva kan dette komme av?

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe at stokken er så pass myk at løpet blir presset av denne når du bruker 2fot.

Et ikke helt ukjent problem det der.

Løsningen kan være å få sikra at pipa ligger helt fritt i stokken og at stokken ikke kommer i kontakt med pipa under skyting.

Bedding av stokk eller i verste fall bytte til en stivere stokk kan også være en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Spredning kun i høyde - aldri skutt med tofot og skyter så vidt jeg kan se fra standplass med hardt underlag??

 

Hadde vært artig å høre om du holder i forskjeftet samtidig eller om rifla får lov å rekylere fritt når du klemmer av? Har du sjekket at skjefteskruene dine sitter fast? Det er ingen rasjonell teknisk børserelatert forklaring til at du har treffpunktsendringer på 1m i høyde annet enn store ulikheter i rekylopptak om stålet sitter fast i stokken.

 

Hører i jobbsammenheng ofte fantasifulle forklaringer på skjefter som er for myke og forårsaker store treffpunktsendringer. Har derfor for moro skyld bevist laget press på løp oppover fra skjefte for å se hvor mye det utgjør. Forskjellen er som regel VELDIG liten - faktisk så liten at en bør først begynne med feilsøking helt andre plasser. Dessverre for de aller fleste er den største variabelen i skyting oftest den organiske delen av kjeden - nemlig "han" bak spakene.

 

Til trådstarter - det siste var ikke til deg!. Prøv først å sørg for en stabil stilling der du er sikker på rekylopptaket ditt. Sørg for at tofoten ikke står direkte på hardt underlag.

Link to comment
Share on other sites

ser innimellom på banen, folk som klasker på en tofot, og som ikke skjønner mye når samling ikke blir som de forventer, samt at treffpunkt har flyttet seg.

Helt klart at rekylopptak har mye å si, en tofot som står å spretter på betonggulvet må da gi variasjoner i treffpunkt. (Men 1 meter hørtes uansett mye ut)

Link to comment
Share on other sites

ja det var med sakoen

nei holdt ikke i skjeftet, har lest litt her om skyting med tofot, og prøvde og plassere meg rett bak børsa, med lett press fremover op tofoten.

ja skjøt på skytebane med betonggulv.

for vel prøve og forske litt, og tips motas med stor takknemlighet :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...