Jump to content

Størrelse på rådyrblink (Nordisk rådyr) ?


12gauge

Recommended Posts

Ja hvis dette er det samme som på nordisk rådyr på digital skive, så bør jeg i hvert fall ikke frykte innskytingen min :)

 

Grunnlaget for spørsmålet er at jeg får Norma V-max, Norma Oryx og Norma Jachtmatch innenfor 10'eren på rådyrskiva, men når v-maxen går i midten av 10'eren, går oryxen og jachtmatchen akkurat i kanten av 10eren.

 

Var litt redd for at dette ble for stort sprik i forhold til rev, rådyr, bever, fugl etc, og de forskjellige kulene. Men da burde det jo gå greit :) Skal uansett prøve på "ekte" skive før jakta begynner ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje være forskjell på ulike skiveleverandører, men Megalink sin elektroniske skive stilt på nordisk rådyr gir hhv. 10, 15 og 20 cm diameter på 10er, 9er og 8er. Den har bare 3 poengverdier, og deretter er det vitalt område.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter 1 skudd å zoomer in.

Sen ser du på elektroniken hvor skuddet sitter, på de jeg skyter på så står treffpunkten i mm med piler.

Jeg lurte på samme ting sist på skytebanen.

Jeg kom fram til med den metoden at innertier må vare 10cm på rådyrblinken.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig, så har jeg aldri tenkt så nøye på talla som er oppgitt på siden av anvisningen på skjermen :roll:

Grunnen til dette er fordi det står f.eks 10,7 og 9,4 osv. Jeg forstår selvfølgelig tallet før komma, men er det slik at tallet bak komma er 10 deler inndelt innenfor samme poeng-ring?

Med andre ord så er dead-on-skudd 10,10?

 

Merklig at jeg ikke finner stort om dette når jeg søker på det store nettet. Jeg må søke på helt feil søkeord :(

 

Men uansett så høres det veldig logisk ut at 10eren på rådyskiva er 10cm. Det stemmer greit med ca spredning i forhold til hva jeg har på en pappblink med 6cm som 10er :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...