Jump to content

presisjonsproblemer sauer 202 outback


I.E

Recommended Posts

I fjor kjøpte jeg en splitter ny 202 syntetisk med to løp. den gikk som en stråle med begge løp. Så fikk jeg det for meg å bytte denne i en outback. Den gang virket det som en god ide å bruke en haug med tusenlapper for å få tilbake en eldre rifle, som var noen hundre gram lettere :?

jeg beholdt 6,5 løpet. Dette løpet gikk helt fantastisk, helt på høyde med min DFS sauer. Ofte treskuddsamlinger under 15 mm. Jeg satt dette løpet i den nygamle outbacken, og dro på skytebanen. I denne kassa går samme løpet helt ræva. Etter å ha fått enn slenger i hver treskuddserie, skulle jeg teste børsa grundig i benken i ettermiddag. Resultat ble en femskuddserie på 70-80 mm...

Når jeg fikk børsa, merka jeg at den ene skruen til løpsinnfestingen var dradd jævlig hardt til. jeg var redd skruen skulle brekke, men jeg fikk den opp. Jeg satt i løpet med moment på 4,5 NM som er anbefalt på aluminiumskasser.

 

kan kassa være ødelagt av forrige eiers maktbruk på skruene? Er det å be om problemer når man går fra 50 NM til 4,5.

Link to comment
Share on other sites

Kan høres ut som maktbruken til forige eier har deformert innfestingen. Men 4,5NM på løpsskruene var da lite? Trodde det var 4,5NM på skruene til stokken og 6NM til løpet? Det er hvertfall det i 200stren. Prøv og stram skruene til 6nm og prøv igjen. Er det fortsatt like ille så vet jeg ikke helt men blir det da bedre så øk til presisjonen blir bra.

Link to comment
Share on other sites

De første banesauerene skulle vi bruke 12nm på.Etterhvert fant fabrikken ut at dette var litt mye og 7-8nm ble anbefalt.Senere fant man ut at kasser som hadde vært trekt til med 12nm kunne miste presisjon når man reduserte til 7-8nm.Disse kassene ble da anbefalt å trekkes til med 10nm.Presisjonen kom da tilbake.

Som nevnt over bør du prøve med 6nm.

Ellers regner jeg med at løpsinnfestningen er nøye rengjort og at det ikke finnes olje mellom pipe og låskasse.

 

Kikkert montasjene på alu.kassene kan jo også dras over gjenger dersom man trekker til hardt.Kansje forrige eier har dratt over disse også?

Link to comment
Share on other sites

Da er 6 NM moment testet. jeg mener å ha lest at outbacken skal ha 4,5 NM pga alukassa, men det virker jo logisk å legge på litt på ei børse som har hatt betydelig mer enn dette tidligere. Man skal ikke tro alt man leser på Internett heller, så jeg har ikke fått bekreftet dette med moment på outback.

Uansett, jeg ville skyte den inn med lyddemper i dag, den hadde jeg ikke med sist jeg testet. Første serie var en treskuddserie på 19 mm. Ikke verst tenkte jeg, og skøyt en rask 5 skudds serie. Den var enda bedre, 17 mm. Så tok jeg av demperen. Første treskuddserie åpnet opp til 50 mm :overrasket::overrasket:

Hva fan, tenkte jeg, og skøyt en 5 skudds serie så nøyaktig jeg kunne. 40 mm ble resultatet. All spredning i høyde. Siden dette løpet gikk som en stråle både med og uten demper før, tror jeg at momentet på denne kassa blir for stort uten demper, men helt greit med demper.

 

Med forbehold at 4,5 NM er rett moment, mener jeg denne kassa er ødelagt. Mulig man får grei presisjon om man øker til 8-10 NM, men om man må doble momentet på en alukasse for å få presisjon, mener jeg den er ferdig. Har fått nyss i at kassa har gått opp mot 10 000 skudd med 30-06 uten demper med forrige eier, så den har kanskje fått det den tåler?

 

noen som har gode råd eller synspunkter på konklusjonen min?

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg leste den før i dag. Men dette gjelder jo 200 str med stålkasse. Hvor mye ekstra moment ut over det som står i manualen tåler en aluminiumskasse før noe ryker?

 

Edit: -Snapphane: jeg blandet med en annen artikkel vedrørende moment på 200 står jeg las før i dag, der konklusjonen var at presisjonen ofte forsvant på eldre sauere om man gikk fra 12 NM til den nye anbefalingen 7 NM, og at disse bør opp igjen på 10-12 NM. Artikkelen du linket til viser vel mer HVORDAN kassa blir ødelagt ved for høyt moment. Denne problematikken oppstår vel fortere med alukasse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med våpensmeden hos sauerimportøren. Outbacken skal ha 4,5-5 NM på løpslåsingen. Man burde absolutt ikke gå over 6 NM. Han kunne heller ikke tenke seg andre forklaringer enn at løpsinnfestinga var dradd i stykker når jeg forklarte hvor hardt skruene satt når jeg fikk børsa. Jeg forklarte situasjonen for butikken, og de ville bytte låsekassehus uten videre om og men, selv om jeg kjøpte børsa brukt for over 6 måneder siden. Jeg har handlet mye våpen brukt, og dette er første gang jeg har gått på en skikkelig smell. ( tror landrø tar 10 000,- for et låsekassehus) Jeg er glad jeg kjøpte denne hos en seriøs forhandler ( jakt og friluft på stoa) og ikke privat....

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår det slik at 6,5 pipa har hatt et kortvarig opphold i ei stålkasse. Skruemoment kan bli noe problematisk da en ikke har helt kontroll på friksjonen når man trekker til skruene.Momentnøkkelen og smøreforhold i gjengene og under skruehode kan lage problemer.

Det er i dag helt klart at låsekasse og løpet kan deformeres med klemskruene.Har du tilgang på et mikrometer, mål diameteren på pipa (den delen som skal inn i kassa), målet skal ligge på 27mm +0,oo -0,02, Mål horisontalt og vertikalt, er vertikalmålet minder er det lite trolig at det blir noen super presisjon.

Alu-kvaliteten i kassa er trolig 7075T6, det lages skruer den kvaliteten, M6 maks 5,2 Nm.

Gjengene i kassa er ikke bedere. De 12/9 stålskruene har maks moment 17Nm.

Det er ganske normalt at manualer leses etter at no er galt. Jeg har sett mange deformerte løp

og kasser.

Ha en god dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...