Jump to content

Satelittkommunikasjon med mobilen


dreverjeger

Recommended Posts

Mulig tråd her fra før, men jeg så den i så fall ikke:

"Ingen mobildekning? Ikke noe problem. Nå kan du kommunisere via satellitt med din smarttelefon ved hjelp av Spot Connect."

Teksten er hentet fra annonsen for en av flere dingser man angivelig kan kople opp mot mobilen for å være sikret dekning der ingen dekning finnes. I en krisesituasjon kan det redde liv, dersom det er riktig.

Noen som har erfaring eller synspunkter? Verdt å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, startet med å skrive noe negativt om Spot Connect, men så ser jeg at den har en on-device nødknapp samme som de andre spot'ene.

 

Da er jo problematikken rundt strøm til mobiltelefon (smarttelefoner er utrolig sultne på strøm), vanntett boks til telefonen, etablere BT kobling til satelittenheten borte i en virkelig nødsituasjon. Trekk ut av sekken, trykk på en knapp, redningsaksjonen er i gang.

 

Begge er rated til IPX7 ser det ut som.

Link to comment
Share on other sites

I tråden Bruk av jaktradio på reinsjakt skreiv eg følgjande :

 

For den som vil ha kommunikasjon når mobildekningen er vekke og sikringsradioen heller ikkje når fram så finnes det alternativ til å ringe via dyre satelitelefonar. Her er to løysingar som fungerer som tovegskommunikasjon via tekstmelding: http://inreachdelorme.com/product-info/ ... tphone.php" target="_blank http://inreachdelorme.com/product-info/inreachse.php" target="_blank http://cerberus.briartek.com/cerberlink/features" target="_blank

 

Desse ordningane er heller ikkje billige,men er normalt ei langt rimelegare løysing enn satelittelefon. For dei som ferdas mykje utanfor dekningsområde for mobil og i strøk med få utbygde basestasjonar for sikringsradio så kan det vera ei god forsikring.

 

Om det er nokon som har erfaring med dette så hadde det vore fint med tilbakemelding, gjerne i ein eigen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Takker til dere alle.

Men dagens muligheter til kommunikasjonsutstyr, burde det ikke være noe problem å være tilgjengelig også i de nesten verst tenkelige områder. Jeg tenker da på nødsituasjoner eller korte meldinger om at alt er ok. Har ikke spesielt behov for verken å kommunisere på fjesboka eller andre ting når jeg først "nyter skogens ro" :-)

Blir spennende å se hva som er virkeligheten om fem år, eller kanskje bare to. Utviklingen aksellererer, og for oss stakkars mennesker er det stadig mer begrenset hva vi kan følge virkelig godt med på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...