Jump to content

"Førstegangsjeger" - valg av rifle


jonnyols

Recommended Posts

Etter 25 år siden forrige gang jeg var på jakt er jeg i ferd med å ta Jegerprøven og vil gjerne skaffe meg et godt våpen. Jeg skal jakte småvilt, inkl. rådyr, ikke storvilt. Jeg har i utgangspunktet sett for meg en rifle og vil ha både et godt kikkertsikte og lyddemper. Jeg vil ha trestokk. Rifle/drilling/kombi? Jeg har et budsjett på maks 35-40 000 kroner.

 

Har dere noen gode forslag? :?:

Link to comment
Share on other sites

Blaser med trestokk er forferdelig dyrt!

 

Hva med Browing X-bolt hunter (hunter vil si med trestokk), den er garantert 25mm presisjon på 100m, og de forlater ikke fabrikken før de skyter det. På toppen kan du ta en Zeiss Classic Diavari 3-12x56 til 10K hos Winge og montere en flott Maxim, gjerne TITAN om du ønsker lavere vekt. Ville forøvrig anbefalt .308, noe som duger til alt av småvilt (helst ikke rype da, men) og er godt på rådyret.

.223 går helt fint det også, men .308 er bedre i mine øyner.

 

Ellers har du Tikka T3, Sako 85, Steyr Mannlicher (om det er stavet korrekt, og leveres hos www.jaktdepotet.no) og schultz & Larsen sine modeller.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Når på døgnet skal du jakte? Tenker da på opptikken, om du skal i skogen i normalt lys så er det bare hemmende med en kikkert med 56 i åpning. Drilling kan jeg se for meg at det er småviltjere sin våte drøm, har en Kombi selv og bruker den til rådyrjakt, men det er mange som kan si mer om disse våpensystema en meg. Sauer og mauser har kommet med noen "økonomi" modeller no som du kan sjekke ut, men i den prisklassen du legger deg i så kan du få toppklasse utstyr. Såg mange anbefalte zeiss classic, sleng på 4000kr til så får du en Victory som er bedre og ikke noe dorull efekt.

223 vil nokk være et fornutig kaliber for det du ønsker og jakte.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som at du trenger en drilling :wink:

Men det fordrer at du har en viss interesse for våpen. Har interesse av å trene jevnlig for å mestre det kompromiet et kombivåpen er.

Med ditt budsjett kan du fint finne et smykke av en drilling, med hakemontert kikkert. Drillinger i det som regnes som "småviltkaliber" , men også lovlig på rådyr, er ofte priset en god del lavere enn en som er lovlig på storvilt.

Alternativet er en billig rifle med dyr kikkert, og en brukt hagle... Verktøy uten eierglede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode råd! Forvirringen er komplett! :P Neida, dette var bra, jeg har fått litt å tenke på. Jeg hadde på forhånd kikket på R8'n. Ser ut som et fint våpen. Hadde også sett litt på Mauser M12?

 

Det blir nok jakt både i grålysninga og i skumringen, men neppe noe i mørket. Har jo også skjønt etter hvert at det å kjøpe våpen brukt kanskje ikke er så dumt. Det er imidlertid litt skralt på riflefronten på Finn.no, i alle fall de merkene dere nevner her. Tror nok definitivt at jeg vil følge rådet om å legge på ørlite ekstra og få en Victory kikkert. Browning X-bolt'n vil jeg også ta en nærmere kikk på. Drilling er vel også ut i og med at jeg har skjønt de mange fordelene med en lyddemper. Drilling var imidlertid det jeg brukte mest tid på frem til jeg så på argumentene for demper. Litt jålete kanskje, men jeg synes det er litt digg at våpenet ser pent ut. :oops:

 

Tror det er på tide med noen "hands on" turer i diverse butikker.

 

Så har jeg disse fra finn.no

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=40182319

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=36512824

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Schultz and Larsen Victory DL med KKC / GRS stokk, toppet av en Carl Zeiss Classic Diavari, påmontert en Atec Maxmin Titan med et standar miragetrekk (hindrer varmebølger som forstyrrer kikkertsiktet) og en fin tofot?

 

Det er drømmeriggen min vertfall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...