Jump to content

Kule til elg i .308


Spectre

Recommended Posts

Har grublet frem og tilbake når det gjelder elgkuler i .308 selv. Har i dag Rhino SS 165 grs, men har bare ca ti stk igjen. Tenkte å gå over til homogene kuler, Barnes TSX/TTSX, Hornady GMX eller Nosler E-tip. Men etter litt grubling, hvorfor bytte ut den jeg har? Den skal jo være bra den.

 

Nå ser det ut til at jeg like godt kan dra på jakt uten rifle, for det blir jo aldri noe skudd lell. Grei grunn til ikke å tømme kontoen pga noen usle kuler.

 

Noe av det jeg har tenkt på er ikke om restvekt, siden det ser ut som om de fleste klarer seg over 90 % likevel. En kompis er blå som fy her og vil kun kjøpe det billigste som er mulig å få tak i. Han skjøt en elgkvige på 130 kg i høst. Treffet satt der det skulle. Restvekten på denne Odin-kula, på 180 grs, var 91 %. En annen kompis skjøt en okse på 175 kg med Speer Deep Curl i 180 grs. Her var restvekten 92 %.

 

Det jeg ser mest på er hvor blodslått kjøttet blir. Hvor mye skader en kule omkringliggende vev på tur gjennom? Den nevnte Odin-kula gjorde ikke akkurat slaktet pent, så det måtte skjæres bort mye blodslått kjøtt. Speerkula var veldig bra, med lite skader.

 

Til sammenligning ble det siste kalven på kvota vår skutt på ca 25 meters hold med en 250 grs (eller var det 285 mon tro?) Woodleigh, ladet til ca 650 m/s, tror jeg det var, i 9,3x62. To digre høl i hver sitt skulderledd og veldig blodslått på begge sider. Slaktevekta på kalven var 86 kg. Det ble drøyt 50 kilo kjøtt ut av den. Det syntes jeg var ganske lite. Det ble feks ca 66 kg kjøtt av 93 kg slaktevekt av den forrige (ikke veldig godt truffet, men med samme kule og kaliber om jeg ikke husker feil, i hals og vom - innom lite brukendes områder i grunn). Restvekta, for øvrig, var godt over 90 %, så den tålte voldsom juling den kula (stoppet før skinnet på utslagssiden), men det hjelper jo lite, siden den raserte hele fronten på dyret. Men den kan jo være noe å vurdere til .308 og, siden den nok tåler mye juling. Vil anta den ikke blir så "fæl" i .308?

 

Er det mer tilfeldig om en kule lager mye stygt kjøtt? Vil en mykere kule lage mer blodslått kjøtt enn en mer solid en? Hvordan er de homogene kulene sammenlignet med bondede kuler? Det kommer sikkert mye an på hvor mye bein kula treffer, men. Dette har jeg veldig lite greie på! Jeg kjøpte Rhinokulene for tre, fire, fem år siden etter å ha blitt overtalt til å få dem billig hos Landrø. Og siden jeg aldri skyter annet enn papp, er det det som har redusert antallet jeg har nå, når jeg skal over på ny runde med kuler. Dessuten er det ny rifle som skal få bruke disse. Men, jeg fortsetter med samme kula, tenker jeg. "Det enkle er ofte det beste", er det en matbutikkkjede som hevder. Hvorfor tenke så voldsomt mye!?

 

Uansett gjelder jo ikke noe av dette meg, siden jeg aldri får skuddmulighet på noe (er selvsagt den eneste på laget som aldri har skutt storvilt. Det største jeg har skutt er bever...), men det kan jo være aktuelt for andre. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har grublet frem og tilbake når det gjelder elgkuler i .308 selv. Har i dag Rhino SS 165 grs, men har bare ca ti stk igjen. Tenkte å gå over til homogene kuler, Barnes TSX/TTSX, Hornady GMX eller Nosler E-tip. Men etter litt grubling, hvorfor bytte ut den jeg har? Den skal jo være bra den.

Hvorfor er ikke Lapua's homogene 170 grains kule på listen din? Vurderer den selv i .308.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert fordi jeg ikke vet at den finnes! ;-)

 

(Men nå vet jeg det...)

 

Edit: Er Naturalis du snakker om da, tenker jeg. Kjenner navnet, men har ikke visst om at den er homogen. Men jeg ser Jaktdepotet tar 800,- for 50 stk. Det er i overkant voldsomt, synes jeg. Barnes i samme kaliber koster 452,- for 50 stk hos Jaktdepotet, mens de tar 438,- for GMX. E-tip koster 410,-.

 

Nå er det slik at man ikke bør se så mye på pris når det gjelder jaktkuler. Det går jo tross alt veldig få av dem i løpet av et år i forhold til treningsammo (jeg skyter sju, åtte i året, samtlige på banen foreløpig), men jeg gir ikke mer enn nødvendig, særlig når prisen er voldsom i forhold til andre, tilsvarende kuler.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det var dyrt ja. Man skal jo gjerne teste med forskjellig krutt/mengde så det går gjerne en del skudd før gromladningen sitter. Med dette er Naturalis ute av min blokk i hvert fall.

 

Bruker Nosler Accubond nå, men har ikke fått lagt ned noe med den. Sist hjort falt igjen for Lapua Mega, men jeg har litt mer tro på Accubond for min del. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Nosler Accubond nå, men har ikke fått lagt ned noe med den.

 

I vårt jaktlag falt fire dyr for 165gr Accubond (.30-06 og .308, med rimelig lik utgangshastighet) i år, hvorav det største var en okse med slaktevekt på 320kg skutt på 70-80m. Den gikk to skritt før den datt som en sekk. Kula sto i skinnet på utgangssia etter hjerteskudd, fint slakt.

 

Litt lav restvekt ellers ei grei elgkule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...