Jump to content

Sekk til villreinjakt


ulf

Recommended Posts

Jeg ar i mange år brukt en Norrøna Storen til villreinjakt. Det er en anatomisk sekk på 100l + sidelommer. Stort sett fungerer det greit. Det eneste som virkelig ergrer meg er at det kan være vanskelig å få dyr hele ned i sekken, fordi åpningen ikke er stor nok. Kalver er ellers fine å bære ut hele, syns jeg.

 

Det som imidlertid ergrer meg mest er at den er vanskelig å få/holde ren nedi etter å ha bært slakt. Kjøttet må jo ned i sekkeposen, og da blir det litt klin nedi sekken der det er vanskelig å vaske vekk. Så da må hele sekken vaskes i badekaret etterpå. I år forsøkte jeg å få et regntrekk rundt slaktet før jeg stappet det ned i sekken, men det fungerte bare sånn passe. Jeg kunne sikkert brukt en søppelsekk og delt opp slaktet i mindre deler, men har jo litt lyst til å slippe det.

 

Hva gjør dere andre? Er de kjente pakkrammesekkene fra Norrøna og Bergans laget slik at det er lett å koble av sekkeposen og vaske denne for seg? Er det praktisk å spenne hele dyr fast i ramma, uten å dytte de ned i sekkeposen i det hele tatt?

 

U

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere andre? Er de kjente pakkrammesekkene fra Norrøna og Bergans laget slik at det er lett å koble av sekkeposen og vaske denne for seg? Er det praktisk å spenne hele dyr fast i ramma, uten å dytte de ned i sekkeposen i det hele tatt?

 

Ja og ja. Egentlig helt utrolig at du jakter reinsdyr uten pakkrammesekk! Neida, jeg skjønner at det kan være mange grunner til det, jeg prioriterte selv å ha råd til jaktkort de første sesongene og brukte tursekken, en 80l anatomisk. Du vil ikke tro hvor mye bedre det er med en pakkramme. Sekkeposen tar du av på tre minutter og slaktet spenner du fast med remmer eller tau. Kalver tas som du nevner ut hele med frakken og alt. Større dyr deles i to og bæres greit ut.

 

Tron

 

PS: Bruker Norrøna 100l (Hadeng), og før dyret er skutt bruker sidelommene rett på meisen til mat, slakteutstyr, kaffekjelen etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...