Jump to content

.357 Flex tip til rådyr?


Leverfnatic

Recommended Posts

Takker for gode svar:)

 

Ett spørsmål til: noen som har erfaring med Hogdon Lil'Gun krutt?

 

Liker trykket med nær maksladinger jeg ser nevnt på nett:) 20-30% mindre trykk enn h110!

 

Dog ikke sett det nevnt her på forumet, hjemmelading.no fører jo hogdon så noen må jo ha testet det?

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke poenget med de kulene, Hornady oppgir en BC på .160 mens 140XTP/HP har .169. Gå for 180XTP du, de er kjent for å fungere bra. Vil du ha flatere kulebane kan 158FP være verdt å vurdere.

Kan du forklare hva slags dramatisk utslag BC'en vil gi i .357 på avstander det er fornuftig å jakte med disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel impala/vortesvin med .357 (Kudu som det største) - med revolver (4" og 6" løp).

Avstander har vært opptil 70 m.

Både 158/180 gr. XTP - har fungert meget bra.

 

Noen rådyr med Marlin`en har det også blitt - og har brukt 180 gr. XTP i denne.

120 m er det lengste jeg har våget meg på.

Ikke pga. av at jeg tviler på kulens egenskaper - men pga. ballistikken.

 

Har bare gode erfaringer med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt ankepunkt er vel først og fremst vekta, tror ikke man klarer kravet under 158grs. Dernest kan en lure på hva en skal med en fin spiss tupp om den har dårligere BC, forskjellen er riktignok helt uvesentlig på forsvarlig hold men hele salgsargumentet har jo vært flat kulebane. Det kan jo hende at kula er bedre på ekspansjon, da kan jeg se fordelen. For XTP synes jeg uansett at 158 var litt i bløteste laget mens 180 holdt mye bedre profil, så en 140XTP ville nok vrengt seg ganske heftig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor finne opp kruttet igjen??????

 

Jeg har skutt ca. 20 impala, og flere vortesvin.

Noen av de var tyngre enn en hjort.

 

Og jeg kan garantere at disse "småviltene" - er mye mer hardskutte enn et lite rådyr.

 

"Erlend Meyer:

 

For XTP synes jeg uansett at 158 var litt i bløteste laget mens 180 holdt mye bedre profil, "

 

Hva har du skutt av vilt - med disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Shadob: Jeg fikk aldri skutt rådyr med min, men jeg forsket jo som vanlig mye. Og både 158 HP og FP ekspanderte vel mye for min smak, men det er godt mulig de oppfører seg bra i revolver-fart. Når det gjelder energi så er det kronografen som bestemmer, men for meg gikk 158 marginalt innenfor og 140 vil bli svakere. Jeg har dog ikke testet FTX-kulene, så det er jo verdt forsøket. Om settdybden er litt mindre kan en kanskje få nok krutt bak til å klare kravet (QL sier ca 950J for 140XTP så det er ikke langt unna), og de skal jo være laget for riflehastighet så det kan hende de holder bedre sammen enn XTP.

Link to comment
Share on other sites

...om den har dårligere BC

Fremdeles nyskjerrig på hva slags egenskaper du tillegger BC'en ?

 

La os si at det blåser FULL STORM rett fra siden, og at man sender av gårde kulene i 2000 f/sek.

Den ene kulen har en BC på 0,160 og den andre på 0,169. På 100m vil du maks få 3 cm mer vindavdrift og ca 6 m/sek i hastighets forskjell ... I FULL STORM :wink:

Det å bry seg om BC på tilnærmet like kuler i hvilket som helst kaliber, og under forhold vi faktisk tørr å gå ut, blir bare teoretisk pirk på under 300m. Som knapt noen er kapabel til å måle i praksis.

 

Men samma det... Alle de anbefalte kulene her fungerer faktisk greit, men Shadob's erfaringer hadde jeg turt å lene meg relativt tungt på :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble vel bare litt overrasket over tallene, salgsargumentet til FTX er jo flat kulebane og så viser det seg at de er dårligere enn XTP? Men jeg innrømmer ærlig at jeg ikke har testskutt de, hvis de holder bedre sammen vil argumentet være gyldig siden en kan gå ned på kulevekt uten å miste dybdevirkning. Så de er nok verdt et forsøk selv om det kan bli en utfordring å nå kravet innenfor forsvarlig trykk...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å ligge litt lavere med bastante påstander

Jeg er enig, jeg hoppet til noen konklusjoner jeg ikke hadde dekning for. Jeg tok det som sagt for gitt at disse kulene hadde bedre BC (det er tross alt Hornadys salgsargument) og ble litt overrasket over de faktiske tallene, men det er mer ved en kule enn bare vekt og BC så jeg tar gjerne litt pepper for den. Om konstruksjonen holder bedre sammen enn XTP kan den godt være en suveren jaktkule, men alt i alt sliter jeg med å se den store greia med designet. Forskjellen på 140FTX og 158XTP er i størrelsesordenen 1,5cm på 150 meter ved 100m innskyting, det er ikke en revolusjon som Hornady hevder.

 

At man vil få problemer med energikravet er som jeg skrev en antagelse, men den er ikke basert på ren synsing. Ut fra bildene er settdybden større for FTX enn XTP, og sammenlikner jeg QL-data med egne og andres (bl.a. VJ) erfaring vil man ikke klare kravet med 140XTP. Da sier det seg selv at en kule med mindre hylsevolum og samme BC neppe vil gjøre det stort bedre.

 

At jeg skulle ha redigert innleggene mine er jeg ikke med på, det hender riktignok at jeg legger til noe ekstra rett etter at jeg har postet et innlegg men jeg tror ikke jeg har gjort det i denne tråden. Hva mener du jeg har endret på?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der Erlend, i .357 er nok ikke FTX kulene noen stor revolusjon. Hoved idéen med FTX kulene er gummituppen og rørmagasin, og det er Hornady alene om.

I kaliber som 30-30, 308 og 338 Marlin bør det derimot merkes mye mer. Der er man jo vant med å skyte "telefonstolper" ut av bøylerifler, men med FTX kuler får man nå noe som ligger mye nærmere normale moderne jaktkuler.

Reklamen har vel bare blitt med rundt på alle FTX kulene...

 

Jeg skal ta å få skjekket opp i de BC tallene som er oppgitt på Hornady-sidene, for jeg vet det har sneket seg inn noen feil her og der. Slike sider blir jo som kjent laget av proffe nerder som knapt vet hva BC er. BC skulle etter min mening ha vært oppgitt med et stort CA. forran. Det er jo ikke et fast tall, men rimelig variablet, og BC G1 er bare gammeldags og utrangert.

Bortsett fra i enkelte tilfeller har det idag blitt et reint salgsargument. For å illustrere hvor komisk det har blitt, ta en titt på 50 kaliber A-Max kula til Hornady. Eh...Øh... En BC på over 1.0... Den er altså mer perfekt en den perfekte kulen :mrgreen:

G7 henger noe bedre med i svingene.

 

Tilslutt må jeg vel beklage til Leverfnatic for å ha bidratt godt til å fullstendig spore av tråden din :oops:

Link to comment
Share on other sites

Neinei, dette er vel litt relevant for temaet. Dårlig balistikk og begrensingen på kuleprofil har alltid vært bøyleriflenes store bakdel, så en hver forbedring der er jo ønskelig. Å selge kuler som bedre enn de er tror jeg ingen er tjent med. Men du har et poeng med at dette kan ha mer for seg i andre kaliber, har ikke sett på det. Uansett, det er lov å prøve men du risikerer å bruke tid og penger på et bomskudd. 158 eller 180XTP er et sikrere valg, med de kommer du i mål uten å forske deg ihjel på ladninger som holder kravet.

Link to comment
Share on other sites

Nei nei ikke beklag!:)

 

Synes dette er kjempespennende, diskuter i vei!

 

Etter litt lesing finner jeg mye som tyder på at FTX-kula IKKE holder bedre sammen, snarere tvert i mot, den eksploderer og separerer, ihvertfall i .357. Varmint kule sier de på amerikanske fora.

 

To spørsmål:

 

Blykladder med stor meplat holder jo sammen bedre enn alt annet( og er billig/støpbare), men magefølelsen min er at .357 kanskje blir litt liten diameter? På den andre siden er det jo på størrelse med ekspandert .223 som nevnt ovenfor...

 

Jeg er stor fan av gjennomskyting og blodtrykksfall, to hull er bedre enn ett i mitt hode. Derfor blir det til at jeg tester kuler over 158 grains først og fremst. Kulebane er litt sekundært siden jeg smyger så nært som mulig uansett, smyging er GØY!

 

 

Mulig å få tak på .338 marlin rifler her til lands?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...