Jump to content

Kulefett revolverkuler


arvegutt

Recommended Posts

Noen som har oppskrift på kulefett til blykuler? Til blykulene som jeg bruker til svartkruttskyting lager jeg kutlefett av 50% bivoks og 50% kokosfett, dette fungerer fint. Kan jeg bruke dette til kuler med røyksvakt krutt også eller har dere noen bedre forslag? Er det dessuten absolutt nødvendig å size kulene?, har ikke verktøy til dette!

Link to comment
Share on other sites

Er det dessuten absolutt nødvendig å size kulene?, har ikke verktøy til dette!

 

Konsensus er vel at rett dimensjon er alfa og omega for presisjon og blying. Sjølv støyper eg kuler til .44 magnum og .38/.357 og brukar dei rett frå tanga. Det er mulig eg har hatt griseflaks med dimensjonane, men presisjonen er fin og blying er eit ikkje-problem. Kulene det er snakk om er semiwadcutters på hhv 158 og 240 grains støypt i tenger frå Lee. Kulene er berekna for Lee sitt Liquid Alox kulefett, ein treng ikkje anna spesialverktøy enn ein tom isboks for å påføre dette.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 6 deler telys, 2 deler lanolin, 2 deler lithiumfett. Fungerer greit i alle kaliber jeg har testet (38, 9mm og 44 mag) men det er en del mykere enn komersielt fett og kula kan dermed få litt fett utover om de bare slenges i en boks under sizing. Synes våpenet også får mere "graut/møkk" enn med annet komerielt fett, men det er enkelt å lage, og det blyer ikke i hastigheter jeg har prøvd. Hastigheter over 1200 ft er ikke testet men han jeg fikk oppskrifta av hevder det funker i rifle og. I revolver er det jo enkelt å tørke av tønne og våpenet ellers etter skyting og da er ikke det noe stress, synes jeg.

 

Kommer til å fortsette å bruke det i 44 mag på Keith-kulene da det går en del fett her. Ellers kommer jeg til å bruke komersielt fett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...