Jump to content

Våpentillatelse skjema, hjelp.


kimafk

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp tatt jegerprøven,og vil kjøpe våpen til bruk på hjortejakt.

Veit at jeg må ha våpentillatelse fra politiet, så jeg var på politikontoret å fikk et skjema jeg må fylle ut av hun i resepsjonen. (Skjemaet jeg fikk heter : "Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler").

 

Der må man føre inn Våpen/våpendelers navn, kaliber,pipelengde, fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer. Er dette riktig skjema jeg trenger? Eller må man ha sett seg ut et våpen før man søker om våpentillatelse?

 

Håper jeg ikke forklarte dette alt for utydlig, og at noen kan hjelpe! :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å ta en kikk på baksiden. Der står nemlig veiledning til utfylling.

 

Normalt så holder det med rifle. Repeter. Kaliber og pipe over 40 cm.

Bruksområde jakt.

 

Hvis det er halvauto så må merke og type fylles inn.

Link to comment
Share on other sites

Du har riktig skjema, men du trenger ikke å ha fylt inn all informasjonen f.eks pipelengde, våpen nr og slike spesifikke ting som gjelder det eventuelle spesifikke våpenet. Tror du må velge deg kaliber, f. Eks 6,5 eller .30 kaliber

 

Hvis du er usikker på hva slags type rifle du skal kjøpe, bør du krysse av for halv auto, da denne tillatelsen er gyldig for vanlige boltrifler, men ikke motsatt.

 

Hvis du har bestemt deg for eksakt våpen kan du selvfølgelig fylle inn all infoen det spørres etter. Hvis du er i tvil, fyll inn det du tror, og spør hos politiet. Det værste som skjer er at du må kaste søknaden og fylle inn en ny.

Link to comment
Share on other sites

...enkelte våpenkontor vil gå med på å la deg endre kaliberet hvis du for eksempel fører opp 30-06 men plutselig finner en heisvingande rifle i 308. Men dette bør du spørre ditt eget våpenkontor om. Det er langt fra sikkert at de i jegerforeningen sitter med fasiten.

 

Løsningen er kanskje å levere fire søknader først som sist, så får du valuta for gebyret...

Link to comment
Share on other sites

Du har riktig skjema, men du trenger ikke å ha fylt inn all informasjonen f.eks pipelengde, våpen nr og slike spesifikke ting som gjelder det eventuelle spesifikke våpenet. Tror du må velge deg kaliber, f. Eks 6,5 eller .30 kaliber

 

Hvis du er usikker på hva slags type rifle du skal kjøpe, bør du krysse av for halv auto, da denne tillatelsen er gyldig for vanlige boltrifler, men ikke motsatt.

 

Hvis du har bestemt deg for eksakt våpen kan du selvfølgelig fylle inn all infoen det spørres etter. Hvis du er i tvil, fyll inn det du tror, og spør hos politiet. Det værste som skjer er at du må kaste søknaden og fylle inn en ny.

 

Anbefaler deg også å lese baksiden!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest svaret ditt, Hassel, fikk jeg lyst å sitere han som behandler mine søknader, bare for å vise at det ikke er like galt over alt.

Jeg fikk komme og hente mine godkjente søknader dagen etter jeg leverte dem. Han måtte til og med forkorte lunsjen sin med fem minutt. Da sa han noe jeg skulle ønske de andre forvalterne rundt om i landet kunne innse.

 

Jeg: Jøss, dette var jo kvikt.

Han: Ja, men så driver vi jo med publikumsservice, så det skulle bare mangle.

 

Dette er i en større by, så det er ikke en som kun mottar 5-6 søknader i året heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...