Jump to content

7mm rsaum


Recommended Posts

Jeg vet om 2stk 7mm RSAUM, på korte kasser. Begge er bygd som langholds-jaktrifler og eierne koser seg skjeve når de skyter. Det høres iallefall sånn ut når de forteller.

En tredje har en 7mm /300WSM villkatt, han er visst også fornøyd. Disse patronene er i hovedsak like.

 

Selv har jeg en 7mm WSM, her har vi just sendt noen 180grainere ut i provinsen. 50 klikk er vel 660m vinterstid, merk at jeg har kikkerten på 12x - trenger ikke mer på Marchen, og vil ha opp synsfeltet for å spotte meg selv.

P1010015_zpsbf6e1de0.jpg

 

Såvidt jeg vet får man ikke ordentlige hylser til noen av dem uten å forme. Jeg har formet fra Norma 270WSM hylser, noe som kun går ut på å sette kula til god kontakt i bommene og skyte ei vanlig ladning. Jeg fikk tilogmed god presisjon da jeg formet hylser så null svette.

Det fins selvsagt Winchester hylser, men de er av ymse kvalitet - jeg forstår nå hvorfor amerikanske websider har så mye om hylseprep. og sortering. Samme kriterier som skiller ut 1 eller 2 normahylser luker ut halvparten... Remington hylser er vel enda verre?

 

Utfordringen er ladedata - eneste boka jeg har sett grundige data i er Bergers ladebok - den tåler man å kjøpe til et prosjekt. Men en finner også noe på 6mmBR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...