Jump to content

Tikka m695 feil.


Recommended Posts

Hei, eg har ei tikka m695 som eg kjøpte etter konfirmasjonen min ifjor. Eg var å skaut litt med den forige onsdag, og då skjedde det noko svært uheldigt. For å ta ut sluttstykket på tikka er det ein slags brytar ein held inne for å dra ut sluttstykket. Når eg skaut på onsdag kom heile den brytaren ut med fjør som etter kvart fant. Og det viser seg at det er ein liten "pinne" som held denne på plass. Denne "pinnen" som held brytaren på plass ser ut til å være knekt rett av.

 

Kan ein børsemakar fikse dette?

 

Og eit spørsmål til. Kor mykje kan eg kappe ei rifle i 6,5? den blir brukt til alt frå kråke til hjort.

 

Håpar på kjappe svar.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kappe løpet til 40cm etter loven. At det er særlig smart er noe helt annet, du mister veldig mye utgangshastighet med 6,5x55 når du kapper. Du er sikkert kjent med anslagsenergikravet på 100m? 2700J for kuler under 10g og 2200J for kuler over 10g. Er du lei av hele regelrytter tullet så er den negative konsekvensen kulebanen som endrer seg drastisk.

 

Eks Lapua mega fabrikk ammunisjon gir disse utgangshastighetene v forskjellig løpslengde:

 

70cm 60cm 50cm 40cm

 

755m/s 734m/s 671m/s 648m/s

 

E100 2329J 2196J 1819J 1690J

 

Drop - 34,8cm 37,3 46,9 51,5

100-250m

 

Hjorten bryr seg alikevell ikke nevnverdig om dette, men valget er det du som må ta her er konsekvensene svart på hvitt...

Link to comment
Share on other sites

Kravet til anslagsenergi er en ting ved å korte løpet, en annen ting er faren for å tape stabilitet og derved tape presisjon med de tyngre kulene. Ustabile kuler er også en dårlig kombo i viltet. Dette vil gjelde løpskapping ned mot lovens minimumsmål selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

Kor kort løp har du "ladebenken"? Eg har lyst å kappa til 45cm, går det fint?

 

Mitt er 48 ifra støtbunn, som sagt det fungerer greit til mitt bruk. Hadde jeg skulle bygd meg en rifle idag for bruk oppi brattlia så hadde kaliberet blitt 308win, kort løp og en kompakt demper. Man mister mye fart med 6,5 og mister videre den fordelaktige ballistikken til 6,5 kulene over 308 når hastigheten blir så lav. Som en annen her var inne på så skal kulene stabiliseres også, jeg har ikke hatt noen problemer med det.

 

Mitt tips til deg blir: Ring en dyktig børsemaker i nærheten og spør, du har lyst på et kort og hendig våpen, hvor anbefaler han og stoppe? Ring gjerne flere, jeg tror svarene du får er ganske samstemte. Dette er deres jobb, jeg når iallefall ingen av de over stortåa engang faglig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...