Jump to content

Krymping av hylsehals på rifleammo?


chauge

Recommended Posts

Noen som har tanker å dele rundt dette?

Ser i ladeboka at det ikke anbefales å krympe hylsemunningen på rifleammo.

Følger likevel med en krympedie i settet fra Dillon.

Lader 308 med moderate ladninger (42gr Vit.N150, 180gr Oryx)

Link to comment
Share on other sites

Skulle lade opp noen Lapua Mega i Lapua hylser hvor det hadde sittet Mega-kuler før (.30-06). Disse hylsene hadde noen små krympemerker fra fabrikkladningen, og da jeg satte i kulene, oppdaget jeg at de satt løst, da hylsa endte midt på krymperilla på kula. Kunne bevege kula frem og tilbake innenfor krympeområdet. Fikk ikke dratt kula ut da det buttet i mot der rilla sluttet, så måtte bruke kulehammer for å få gjort det. Måtte rett og slett bytte til et annet hylsemerke, uten tidligere krymp. Da satt kulene fast.

 

Kan kanskje være greit å bruke krympedie når man lader med kuler som har slik rille. Sitter kula fast, greit. Er den løs, krymp.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen til å krimpe hylsa er att kula ikke blir dyttet innover i hylsa ved kraftig rekyl fra grove kaliber og trange magasiner. (patron nr. 2 og de andre i magasinet).

Med grove kaliber mener jeg 8x68S og 375 Ruger som jeg har erfaring med i Mauser M98.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...