Jump to content

Ettersøkshund til rådyrjakt i Østfold søkes!


ostfold

Recommended Posts

Hei :) Jeg har et terreng i Sarpsborg hvor jeg skal jakte rådyr, Men jeg trenger en ettersøksavtale med noen som har en godkjent hund! Er det noen som kjenner noen eller vet hvor jeg kan få tak i noen med godkjent hund?

 

Send en PM hvis noen har godkjent hund eller kjenner noen! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bumper denne igjen siden det for meg ser ut til at ettesøksregisteret ikke er verdt en dritt. Så vidt jeg vet er det ikke et krav at godkjent ettersøksekvipasje skal være medlem i en ettersøksring, men det er jo mye lokalpolitikk rundt omkring.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ser ikke helthvordan det gjør at ettersøksregisteret ikke er verdt en d***t :? Men begynner du med de hundene som er godkjent i det området du jakter finner du også eventuelle medlemmer i ettersøksring.

En prat med den som styrer med viltforvaltning i komunen vil også sette deg på sporet av en slik ring, og det samme kan politiet.

Link to comment
Share on other sites

Det var innlegget til Sjur Dale jeg henviste til der han " på det sterkeste" anbefaler trådstarter å se bort fra ettersøkslista over Østfold.

Jeg er av den mening, og har bedt om en nærmere redegjørelse for utsagnet, at det er helt feil å se bort fra den lista.

 

Der finnes de som gjør en god jobb med sine hunder. Om de er i ring eller ikke.

Har selv jaktet siden 73, godkjent min første ettersøkshund i 2005, ble viltsporchamion, godkjent min andre ettersøkshund i 2011,og holder nå på med min 3.

Jeg er ikke tisluttet noe ring, men hjelper en jegerkollega hvis uhellet er ute og det gjør jeg uten å ta en krone for det.

 

De som gjør dette mulig er de som påtar seg å legge og dømme blodspor og likedan de som påtar seg å dømme fersksporprøver. Dette har jeg enda ikke blitt avkrevet en krone for her på Østlandet. Kun avgift til arrangerende klubb.

At enkelte da " på det sterkeste" anbefaler folk å se bort fra disse godkjente ekvipasjer, er for meg det samme som å si at de som godkjenner ekvipasjene heller ikke har kompetanse på det de driver med.

 

Ser i en annen tråd at de er 3 ,gjentar tre, ettersøksekvipasjer i en kommune på vestlandet. Der får de betalt fra en ring. Ikke noe galt i det.

 

Her i min kommune på ca 3000 innbyggere, er det registrert 19 ettersøksekvipasjer. Vi har ingen ettersøksring, men tror likevel at vi løser våre oppgaver. Selvfølgelig finnes det bedre ekvipasjer, det skal ikke motstrides, men kravet for å gå på jakt dekkes.

 

Tror også de som har godkjent hund trener hundene sine.

Hos oss brukes ettersøkshundene også på jakt.

 

Venter en redegjørelse på hvorfor vi ikke er brukbare fra Sjur Dale.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

TS har sikker funnet ut av det i og med at han ikke har vært innom tråden sin og besvart noe som helst .:-)

 

har ettersøksund selv. er med i registeret over godkjente hunder, men ikke med i noen ring. har mange ettersøk bak meg. blir ikke noe dårligere til å gå ettersøk bare fordi man ikke er med i en ring eller ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Det var innlegget til Sjur Dale jeg henviste til der han " på det sterkeste" anbefaler trådstarter å se bort fra ettersøkslista over Østfold.

 

@Isbjønn: Det er meget mulig du har gode grunner til å ville diskutere Sjur Dales innlegg, men nøyaktig hva i det han skriver er det du mener er en anbefaling om å se bort fra ettersøkslista over Østfold? Så vidt jeg kan se kommer han kun med en anbefaling, og det er å kontakte en bestemt ettersøksring - og det er vel ikke det samme som å "på det sterkeste" anbefale trådstarter å se bort fra ettersøkslista?

Link to comment
Share on other sites

Hei Isbjønn

 

Svar kjem under tråden ETTERSØK AV HJORTEVILT.

Hyggjeleg at slike som deg kan stille opp og hjelpa ein jeger ved skadeskyting.

Eg har ingen føresetnad for å uttala meg om kor brukbar du og din, eller ettersøksekvipasjane er i kommunen din er.

 

I mellomeuropa har dei nytta hund på ettersøk av klauvvilt i over hundre år.

Til sportrening av hunden nyttar dei sporsko med klauv og schweiss frå same individ.

Kvifor det?

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med meg og min hund å gjøre.

 

Har de som står oppført på ettersøkshundregisteret, etter loven, mulighet til å skrive kontrakt om ettersøk, slik at de som ikke selv har godkjent hund, kan jakte på lovlig?

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Eg råda trådstartar til å ta kontakt med Sarpsborg ettersøkslag.

Det er ryddig og greitt. Då får trådstartar det den er ute etter, godkjent avtale om ettersøk.

Vekommande treng ikkje leite i NKK sitt ettersøksregister og kontakte ulike godkjente ekvipasjar.

Skulle nokon kjenna seg forbigått av ei slik tilråding, så får vedkommande det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...