Jump to content

Kikkert til bane og toppjakt - hva skal jeg kjøpe?


VanillaNinja

Recommended Posts

Som sagt: jeg trenger en kikkert som primært skal brukes på skytebane og til toppjakt. Noe annen småviltjakt blir det sikkert også, og muligens et rådyr etter hvert.

Uansett: jeg har sett på tre stykker så langt:

Kahles Helia C 2,5-10x50 til 7990,- (kampanjepris)

Zeiss Classic Diavari, retikkel 44, 2,5-10x50 til rundt 6000 (spesialpris på jobb)

Zeiss Victory, retikkel 43, 3-12x56 til 10 000 (finn.no)

 

Zeiss Classic har tårn på høydejustering.

Victory har lys i retikkelet.

 

Jeg er først og fremst ute etter å få mest for pengene jeg bruker.

Kikkerten skal sannsynligvis stå på en T3 SS, 6,5mm. Jeg driver og handler i disse dager.

 

På forhånd takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har classicen med lys, og er imponert over ytelsen sammenliknet med f.eks victory fl 4-16x50 som en kompis av meg har. Jeg ville likevel hatt kompisen min sin til det formålet du skisserer, der er den perfekt med paralellaksejustering, høydetårn og lys. At den i tillegg er meget god på rådyr, og måneskinnsjakt på hjort, gjør at jeg ser på den som den perfekte allround kikkerten. Når jeg skal ha ny kikkert står den øverst på ønskelista, men bruktprisene ligger på 13-14000, så billig er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

kristofferp: mer forstørrelse vil selvfølgelig bli kult på lang avstand, men prisen har litt å si også.

Jeg kan godt legge på noen lapper og gå fra 6000 til 10 000 hvis det er nødvendig, men ikke gå fra 10 000 til16 000.

I tillegg vil jeg også ha muligheten til å skyte på dyr som ikke nødvendigvis må være 100 meter unna. Altfor mye forstørrelse blir litt for mye av det gode.

Link to comment
Share on other sites

8000kr for classic med lys og komp er veldig billig uansett. Sjekk prisene i f.eks sverige eller england. Der koster en classic med lys uten komp 13-14000kr(sist jeg sjekket). Xxl har drevet ned prisene på classic i norge, og har gjort at mange tror at dette er mye dårligere enn victory. I andre land skiller det bare noen tusenlapper mellom classic og victory.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...