Jump to content

Tips for reparerasjon av kolbe


Recommended Posts

Heisann, kjøpte meg nettopp en 22lr rifle som kom med posten idag, veldig surt var det da jeg pakket opp og så at kolben var skadet av frakt. Jeg må vel fikse dette, men jeg har lite erfaring med dette. Jeg har alle 3 bitene som datt av kolben. Det er en stor bit som dere ser på bildet og så er det to mindre fliser, hadde sikkert gått greit om det hadde vært bare den ene store biten men det er da altså to mindre biter også, så er usikker på hvor solid dette blir ved liming, vanskelig å få puslet disse småe bitene sammen pent.

 

Det er vel muligheter for å lime, men da lurer jeg, hvilket lim er å anbefale? fremgangsmåte før å etter liming? Er vel også et alernativ å kappe kolben og inn med ny bit, eller å lage en helt ny stokk, noen som har anbefalinger eller tips om hvor jeg da evt får kjøpt stokkemne?

 

Legger ved noen bilder og håper på et hjelpende svar her!

 

MVH EDVARD :)

 

bilde3.jpg

bilde5.jpg

bilde4.jpg

Så at noe var som det ikke skulle da jeg begynte å åpne ''embalasjen'' ..

Link to comment
Share on other sites

Trebiten skal bli ganske så solid om du bruker limet amatør nevner og bruker tvinge for å holde det sammen til det herder.

De 2 småbitene er vel fra kolbekappa. Den ville jeg skrudd av og sett om jeg fikk tak i en annen som passer fra f.eks midway.

Link to comment
Share on other sites

Blå Araldit/sent herdende... på begge flater - klem sammen, fjern overskudd,

Dernest... bruk trikker tape - surr rundt så hardt du kan - la stå 2 dager. (oppskriften fra gammelt av - var sykkelslange).

Bruddet blir usynlig! Sett på ny kolbekappe.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke noe å fjerne hvis du presser hardt sammen - tørker vekk overflødig.

Så... kan du bruke "Glad Pack" over partiet du limer ... da hefter ikke limet til surringen - blir bare som tynn lakk .

Jeg gjorde nøyaktig samme lim jobb... ble ikke synlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje dét han mener...hva bruker man å fjerne overskytende lim med. Bruk aceton, du. Men vær klar over at aceton også tar olje og lakkfinish. Men skraper du av mesteparten med stivt papir (vanlig a4 f eks) og tørker raskt med ei fille som ikke loer, bør det gå greit. Hvis du har fiklet med trebiten, kan set lønne seg å vaske av bruddflatene med aceton også. Fingerfett og epoxy er ikke noen heldig kombinasjon. Lukke te;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...