Jump to content

Svartkruttpatroner 12/65


uggur

Recommended Posts

Har ei Husquarna rolling block 12/65 som jeg kjøpte hos Aaserud i-81.Da var det patroner å få hos Våpensentret i Trondheim.

Langstaurn(1m løp)var med noen turer på rypejakt,og merkelig nok datt det både rype og hare i røykskya.

Har god lyst til å ha med staurn på harepost til høsten,men får ikke tak i ammo!Noen som har tips om hvor sånt kan skaffes?

Mener at de svartkruttpatronene jeg fikk kjøpt på 80-tallet var produsert i Øst-Tyskland,med skillingbretting,rødfarget,uten merking.

Noe eget med svartkrutt da sjø :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gamebore lader svartkruttpatroner fremdeles, og før blyforbudet var de å få tak i her til lands. Jeg tror ikke de lader med vismut, så det enkleste blir nok å lade selv. Dersom du får tak i et rullekrympingsverktøy går ladingen som en drøm. Denne artikkelen gir noen tips på veien.

 

Og her ser du rullekrymping på gamlemåten (du får også kjøpt lignende verktøy til å montere på drillen):

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for responsen,jeg tror jaggu at jeg så et sånt apparat i kjellern til onkeln min da jeg var guttungen!

Han fortalte at de ladde med småstein som de sorterte og skjøt sjøfugl med blandede resultater under krigen.

Får ta en tur og sjekke om det fins ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...