Jump to content

Allround ammunisjon.


KentA

Recommended Posts

Heisan, Er jo en del tråder rundt "beste allround rifle" eller "beste allround kaliber" osv.

 

Men når man nå engang har landet på én rifle/kaliber og skal bruke denne på så mye som mulig, og av praktiske årsaker helst vil satse på én type amunisjon, hva seiler opp som favoritt hos dere?

 

Mitt våpen. Varberger 717 30-06

Planlagt vilt: Rev, rådyr, elg og forhåpentligvis rein eller hjort.

 

Har ingen spessielle preferanser, har ikke jaktet så mye storvilt, av de jeg har snakket litt med i "ælj-miljøet" så kan man få inntrykk av at det er kun hjemmelada A-Frame som er duganes, men hjemmelading er ikke noe alternativ enda.

 

Føler jo at Norma Oryx er trygt valg?

Link to comment
Share on other sites

Jaktmatch og oryx er et godt utgangspunkt. Jeg startet med det i 308, men gikk over til fusion. Samme med 30-06 som jeg henter snart, starter med jm og oryx, men skal begynne å lade, så det blir vel noe nytt og spennende. De fleste ferdigrulla er ganske standard ladd for å gå bra i nesten alle børser.

Tror ikke man finner den beste allround ammunisjon før man har ladet selv og skutt utallige forskjellige ladninger og kuler.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Oryxen er litt for myk og voldsom i rev om man vil ha pelsen. Men den gjør vei i vellinga om du bare skal få livet av den fort.

Synes også den er for voldsom i rådyr og reinsdyrkalver.

 

Tidligere brukte jeg A-Frame, som jeg var veldig fornøyd med, og du får denne også som fabrikk ammo.

Selv foretrekker jeg Barnes TSX og TTSX. Kulene har god skuddeffekt på dyrene uten at du får mye kjøttødeleggelse og store utgangshull.

 

Når det er sagt, så er det veldig mange kuler som egner seg til allround bruk om man ikke synes at det gjør noe at reveskinnet og litt mer kjøtt blir ødelagt.

Det viktige er at du velger ei kule som fungerer topp til elgen, så er du sikker på at den vil gjøre jobben på alt annet vilt i Norge.

 

Man bør etter min mening bruke bondede og homogene kuler i høy eller vanlig hastighet, eller standard "gammeldagse" tunge kuler(200 grain eller tyngre i 30-06) i moderat hastiget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...