Jump to content

Valg av nybegynnervåpen. 22 og 9mm


potet

Recommended Posts

Jeg har nylig tatt opp pistolskyting som hobby og sitter da og funderer på hva som skal havne på innkjøpslista når jeg har hodlt på lenge nok til å få kjøpstillatelse på eget godteri. (Har vel forsåvidt snoket rundt siden jeg meldte meg på sikkerhetskurs i november i fjor)

 

Jeg har lest nok rundt til å forstå at en god 22 regnes som essensielt for å bli en god skytter, og det kommer til å bli en del skyting på presisjonsskiva innendørs på vinterstid.

Jeg har ikke noen store forestillinger om å bli verdensmester, men det er jo er artig å skyte når man treffer det man skyter på. Treffer nå ca 90% svart på 25m med klubbens X-esse, men grepet på den føles litt smalt for håndverkerlabbene mine :roll:

 

Videre så sikler jeg litt på en 9mm eller grøvre til grov-/militærfelt og muligens praktisk etterhvert, og rett og slett for å ha noe med litt mer morrofaktor.

 

De to pistolene jeg har sett meg ut til nå er en browning buckmark .22 og CZ75b 9mm, så da lurer jeg jo på om disse er gode valg så lenge jeg liker grepet, avtrekket etc på dem, eller om det er noe annet jeg bør kikke nærmere på i ca same prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

Smith mod. 41 ligger nok godt innenfor kal.22-budsjettet (brukt). Buckmark har jeg dessverre ingen erfaring med. Tror ikke man angrer på en pent brukt Walther GSP Expert, Pardini SP, Benelli MP90, FWB 93 eller såkalte konkurranseredskaper og som normalt ligger over Buckmark i pris. Man kan spørre seg hva de ekstra kronene går til. Testet en spesialpistol nettopp som er relativ ny på markedet og som falt i smak, http://www.stenvaag.no/spesialpistol-walther-mod-stenvaag.aspx

Link to comment
Share on other sites

Her inne er det like mange meninger som det er medlemmer men en ting alle er enige om er å prøve mest mulig, finn våpen DU føler deg komfortabel med og som DU skyter bra med.

 

Jeg valgte selv å kjøpe et bedre .22 konkurransevåpen brukt og endte med en Hammerli 208 med ergonomisk skjefte, den er meget god på både bane og feltskyting.

 

Har etter dette også kjøpt en Hammerli Xesse Sport til min ene sønn og en S&W41 til min andre sønn, begge fungerer utmerket til samme bruk i samme kaliber.

 

Etter min mening er ulempen med noen av de nye som f.eks Pardini SP10 at vinkelen på grepet gjør at de egner seg veldig bra til baneskyting men du blir fort sliten i hånden og armen ved feltskyting.

 

Og har du svære hender tror jeg nok Benelli detter igjennom som altfor trang i grepet og for kort avstand frem til avtrekkern.

 

9mm har jeg ikke selv så det får noen andre synse om, kan bare nevne kjapt at jeg har skutt litt med CZ75 og likte den ikke i det hele tatt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å se på en CZ sp01 shadow?

Har ikke skutt med Cz75B selv, men det er jo i samme serien pistoler. Har uansett bare possitive ting å si om shadowen :)

Er vel den pistolen som blir mest brukt i dynamisk (nye navnet på praktisk) production divisjon og etter min mening er det en grunn til det

Men prøv hva som passer handen din, lån av de du kan i klubben og skyt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rare tilpassinga som skal til. Når det er sagt måtte 22kit til fatterns 75b tilpasses (den blokka som sleidestoppen går igjennom var for tykk) Dette gjorde jeg for ca 15 år siden, mulig det er noe annerledes nå, ser ingen kosmetiske forskjeller på dette 22kitet og et som er 1år gammelt dog.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer du en CZ ville jeg ha gått for en SP-01 Shadow eller kanskje den nye utgaven Shadow Line fremfor en 75B. Men det er jo smak og behag hva man liker og skytter godt med. Men en ting som du burde gjøre i tillegg til å undersøke på nett er å prøve flest mulig våpen som du kan. Ikke vær redd for å gå til andre skyttere for å spørre spørsmål, vi pleier som regel å være snille og hjelper nye skyttere mer enn gjerne og skal ikke se bort i fra at du får prøve pistolen h*n skyter med.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser det står Kristiansand i profilen til TS. Er ikke medlem i Kristiansand Pk, men møter og ser noen av medlemmene på listetoppen på diverse feltstevner.

 

Det er del som kjøper pistol etter hvordan den ser ut. Gjør det selv og samtidig synes jeg det er artig å treffe det man sikter på. Ergonomisk grep hjelper deg, garantert, å treffe det du sikter på om det er presskiva eller felt. Sikter du deg inn på militærfelt, så synes jeg en 9mm med .22 kit høres fornuftig ut. Setter man pris på å trene eller konkurrere i baneprogrammene, felt eller på presisjonsskiven, så bør man absolutt vurdere en .22-konkurransepistol. Walther har minst to modeller, GSP og GSP Expert, som har rimelig rett grepsvinkel, man får de også med skikkelig store bjørnelabbegrep.

 

Hør og prøv med skytterkompisene dine! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Her var det dukket opp mange gode svar ja :)

 

Jeg må nok gå inn for å få prøvd så mye forskjellig som mulig før jeg fatter en endelig beslutning om hva jeg vil ha.

Problemet med dette er at jeg ikke ser så mye til de medlemene som har egne våpen i klubben pga forskjellige treningstider, og den eneste skarpe pistolen jeg har skutt med er tidligere nevnte X-esse.

Jeg har derimot fått klådd på mye rart opp gjennom årene, deriblandt glock 17/-26, beretta 92, 1911 og USP. Av disse var det 1911en jeg følte meg mest komfortabel med grepet på.

 

Ang. typiske konkuransevåpen som Walther GSP etc. så tviler jeg ikke på at de gjør sitt for presisjonen, men jeg har nok litt tacticool mallninja-tendenser og det er noe med dem som rett og slett ikke tiltaler meg. Får av en eller annen grunn mer assosiasjoner til star wars enn pistolskyting av dem :oops:

 

Jeg får satse på å undersøke så mye som mulig videre før jeg bestemmer meg, og har jo tross alt god tid enda. (Og godt er det, for den velkjente havesyken trekker meg i alle mulige retninger enda.)

Kjenner forresten at en 1911 også står høyt på ønskelisten, men da må det være en .45 syns jeg.

 

Takker for gode tilbakemeldinger, og kommer nok tilbake med flere ting jeg lurer på etterhvert som nye godsaker vurderes og evt beslutninger blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...